forsasfiske

Av Nicklas forsgren - 11 juni 2018 23:30

www.svartdalsberget.wordpress.com (länk till höger) och jag hade planerat hela vintern för en öringstripp tillsammans. Det blev av i en av sommarens varmaste försommardagar. Efter en lång bilfärd så möts vi upp vid badstranden där vattnet var högt och isättningen gick smidigt. Taggade till tusen så körde vi igång så fort vi kunde. Det började som vanligt med några obligatoriska gäddor. Sedan nötte vi på i 6 timmar innan första öringshugget kom. Det kom på en löja vid en djupkant på ca 10m djup med betesfisk stora som bollar på lodet. En fisk med brutala fenor fick syna håven efter att den försökt slaffsa i sig löjan. Kommer inte ihåg exakt vikt men ca 4,5

Eftersom betesfisken var i området så avslutade vi sista timmen i det området. På tredje svängen över området tokhugger det i mitt ytspö och jag får vara med om en sjukt härlig fight där öringen rusar i ytan 20m som om den åker vattenskidor. Väl i håven ligger det en öring på 5.50

Den tog på en en grön sked (gäddfärgen) enligt lokföraren och dagens guide Hellström. Nöjda med dagen så packade vi ihop grejerna vid 17tiden och for hem, både öringsmätt och solbränd.

Dag 2

Jag och tossen hade provat en sjö på hösten som gav mersmak, och nu var det dags i högsäsong. Sjön är ganska stor och riktigt djup, det innebär svårigheter att hitta grynnor och kanter att fiska på. Den starka nordvästvinden denna dag hjälpte inte till direkt. Vi hittade en grundkant som visade lite betesfisk och vips så högg dagens första öring.

Vi letade vidare på djupet och hade en fisk som steg ca 15 från botten upp och small till på djupriggspöt, tyvärr var det de enda vi såg av den. När djupet inte gav nåt mer så vänder vi tillbaka till stället där öringen hugg och vips så satt det nästan en identisk öring på riggen. Vi provar några vänder till men vinden tilltar.

Vinden som.pressat oss under dagen vinner tillslut och vi bryter på denna sjö för denna gång. Vi kommer garanterat tillbaka hit igen.

Av Nicklas forsgren - 17 maj 2018 00:00

Det är inte varje dag man får uppleva ett världsrekord! Vi återkommer till det.

Denna resa bar iväg med siktet inställt på 2 ställen i nordnorge, bägge ställena var hos Nordic sea angling och deras campe Risöysundet och vackra Vesterålen. Som vanligt med Robban och Takida gänget så åker vi med klass.

En massagestol måste man ha om man ska åka långt!!!   Självklart hockey-vm på TV oxå. Sverige vann till ett stort jubel.   Bussen som tog oss mellan länderna.

Grym utsikt från våning 2.

Väl på plats och lagom sliten efter bussresan så begavs sig samtliga båtar i gänget ut på eftermiddagen då vädret var optimalt. Våran båt riktade in oss på Hälleflundra från start och det dröjde inte länge innan Mattias Lantz hade en följare med till båtkanten. Vi nötte vidare på detta ställe som var en fin sandstrand i ett litet sund. Timmarna gick allt för fort första kvällen men Larsa lyckades tillslut kroka en liten Hälle.

I den mäktiga Andfjorden hamnade vi en dag när vädret tillät och det visade sig vara en vinstlott. Vi letade upp en grundtopp där inte vinden låg på så hårt och på andra eller tredje driften sög det i rjält på Mattias spö! Efter många och tjuriga rusningar lyckades vi landa denna skönhet med enbart huggkrok och hutt. Orutin utan kveitekrok kan man säga.

Farsan ville inte vara sämre han men denna dag fick han se sig besegrad.

Larsa drog en skaplig sej som kämpa glatt

Men Mattias Larsson var snäppet värre med en monstersej!!!!   Det fina fisket fortsatte och det landades många fina fiskar-   Vesterålen bjöd på ett helt magiskt fiske LÅNGT ut på havet. Tror vi körde nästan 2 timmar rakt ut på Atlanten med dessa monsterbåtar. Det resulterade i stora torskar och världsrekord på fötesmetad långa!

Farsan drog en 20+are och PB medans vi stog still och surrade med guidebåten.

Dea drog överlägset den största hällen!!!

Medans vi letade storsk långt ute på Atlanten siktade ägaren Jimmy och hans kompis Dan in sig på stora Långor. En satsning som skulle visa sig vara välförtjänt! När flötet väl dök så var det rejält! Hela reportaget finns här

Fantastisk resa och sällskap. Snittstorleken på fisken var hög denna resa, stora mängder mellan 10-20 i Vesterålen!

Av Nicklas forsgren - 29 september 2017 22:45

Andörja i slutet på september 2017 bjöd på ett helt otroligt väder! Kanske inte det bästa för fiske med vindstilla, sol och ca 15 grader varmt. Men vilka dagar. Fisket började bra och Larsa drog sin första 20+ på dag 1.

fantastiskt vackert i nordnorge dessa dagar.

Svårt att fiska i dessa förhållanden.

Efter mycket letande såg vi ett ensamt eko på 75m djup och larsa var inte sen med att släppa. Fisken stretade och drog, det gjorde även larsa. Hans första 20+ var ett faktum..

Dagarna som kom riktade vi in oss på lite hälleflundra. Svårt utan vind och drift men farsan och larsa lyckades lura upp några mindre iaf. Min vana trogen så tappar jag dom hela tiden. Många småhugg och naffsande i jiggarna var det men väldigt trögt överlag.

Kul att landa några i alla fall fast storleken kunde varit bättre.

Som vanligt var det full fart i bussen på både dit och hemresan. Sjukt roliga dagar.

Av Nicklas forsgren - 13 juli 2017 00:15

Det blev inte så mycket fiske under denna sommar. Men dom turer som blev av var lyckade.

Ett besök i en liten sjö i jämtland på försommaren gav resultat. Nästan godkänd i regnet.

Vi körde en sjö på kvällen. (Bild ovan) och sedan förflyttade vi oss några mil för att nöta sjö nr 2 tidigt nästa morgon. Jag och larsa sov i bilen medans tossen tog sovsäcken och snarkade under en gran.

Korvgrillning vid nästa sjö.

Larsa bänder upp öring på morgonen

Tyvärr var det inga större som högg på dessa 2 dagar. Tror vi landade ca 10 över kilot iaf. Största 1.7

Detta var även sommaren när Thilde tog sitt pb på gädda. Runt 3kg. Mycket stolt tjej som kämpade med veven, även en stolt pappa😍

Årets längsta gädda i båten drog Morgan. Vi var ute en dag på sjön och fiskade med Johan Håkansson som tyvärr har lämnat oss på tok för tidigt. Johan fiskar garanterat större gäddor än denna just nu. Vikten var strax under 10 på denna magra sommardam och längden är okänd då hon simmade tillbaka. Men längden verkar ok iaf.

Av Nicklas forsgren - 28 mars 2017 00:30

En weekend hos Aldersund brygge. Ett ställe med potential som vi siktar på att besöka igen. Ligger väderskyddat bland en massa öar och många intressanta toppar och djup. Finns det dessutom ett grund som heter Taska så är ett besök ett måste. Marcus tog hälleoskulden på just detta grund, farsan bände upp torsk på över 15kg. Tyvärr blev vi inblåst en dag och fick bara 3dagars fiske.

Mysigt på Atlanten i mars.

Farsan bänder grovt.

Marcus plockar hälle på Taska.

Vart ska vi?

Av Nicklas forsgren - 8 november 2016 23:00

Som vanligt avslutas säsongerna med lite öringsnötning i Holmsjön hemmavid. Brukar vara bra fart på dom prickiga när kylan sänker tempen i vattnet. Tyvärr kan det vara lite kyligt i båten oxå, vissa gånger har det varit -8 grader vid sjösättning. Har hittat ett ställe där öringen trivs denna årstid och denna gång var inget undantag utan det small på som sig bör.

En efterleksöring på 3+.

Mysig och trevlig höstdag med farsan.

Den absolut sista fisken denna säsong. Högg på löja när vi höll på att riva för säsongen. Bra avslut. Holmsjön levererade igen.

Av Nicklas forsgren - 25 oktober 2016 23:00

Min första Norgetripp, så efterlängtad denna resa varit. Jag och farsan fick äran att följa med Takidagänget och några andra härliga personer till Andörja. Resan tog ett gäng timmar, men i en buss med egen sovplats och livemusik så tickar timmarna på rätt fort. Förväntningarna var höga efter resesällskapets tidigare resor till samma destination. För mig var det en helt ny upplevelse med en helt annan utrustning och teknik än vad jag hade erfarenhet av eller utrustning till. Personligen hade jag ganska dåligt fiske men i övrigt gick det bra. Mycket storsej som var i farten.

Farsans första hälleflundra var en stor rackare.

Av Nicklas forsgren - 17 juni 2016 21:39

Efter ett låååångt uppehåll så tänkte ja skaka liv i denna sida igen. Jag har faktiskt fiskat en del sedan förra inlägget, om någon nu trodde nåt annat. Detta inlägg får bli en liten summering med mest bilder om vad som hänt.

Gäddragit på Turingen. 2:a gången vi var med. 1:a gången kom vi 3:a från slutet och får ses som ett läroår. Denna gången VANN vi  bland 18 båtar. Totalsegern och även störst gäddan. JIHHAAA. jag, Ivarsson och Tomas westberg

Största gäddan på tävlingen.

Även 1/2meters borrar har det tagits. kanske snyggaste fiskaren ever på detta kort:)

Snart dags för 2kilos gränsen tycker jag. Har fastnat på dessa storlekar.

Tossen lurade iväg mig till Revsundssjön och där finns det öring

och riktiga underbettsgäddor

och fina silvertorpeder.

riktiga fiskar hugger på stora beten. En vacker kväll på Holmsjön

Så var det äntligen dags att landa en fin öring i Holmsjön för min del. Första öringskörningen för min del förra säsongen gick bra. Ett brutalhugg på riggen följt av en tokrusning.

sådärja! 4.41kg

Andra öringspasset funkade oxå, dock lite mindre storlek.

Fina välgödda prickiga öringar i Holmsjön.

Tossen har återigen varit i skogen och letat nya öringsvatten. Det är han jävligt bra på dessutom!!!

Drilla småfetingar med #5 spöt är alltid lika kul under rocken säsongen. denna gång blev den största 1.5kg på torrt.

på påsken anglar man. de bara är så!

osså kan man fiska röding.

på vårkanten är harren på hugget och vädret som bäst. snudd på halvmetern på harren.

Jag och Kent Lagergren fick ett fint erbjudande att följa med till Andvika för lite havssfiske och det är helt nytt för min del. Hursomhaver så var det jäkligt skoj!

2016....

Denna sommarsäsong har startat skapligt. Endast ett fåtal pass har hunnits med men storlekarna har varit hyffsade på dom firrar vi fått.

Farsan började med en öring på runt 3.3kg på premiärturen, är ju bara dumt att vänta längre än så.

min vägde bara 1.4 men dom är fantastiskt vacker och ett bra drag i dom.

lite uppdateringar till båten är ett måste varje år. Får se hur lång tid de tar att lära sig detta lod då. blir svettig bara att tänka på de.

säsongens första i revsundsjön. farsan fiskade från mig med 5-0 på öring innan jag ens hade en känning. lyckades tillslut få en och den blev dagens största.

2kg. på rigg och tomic.

det var några av dom svängar det blivit på slutet. Nu ska jag byta fluglina och ladda upp inför Rocken säsongen.