forsasfiske

Av Nicklas forsgren - 28 maj 2022 14:00

Ute på tur med Svartdalsberget  Hellström som skrivit en sammanfattning denna gång.

Nyss hemkommen från en blåsig tripp med Forsa.

Planen var först öringtrolling och sedan prova spinnfiske utanför några lekvikar för gädda.

Prognosen visade mycket vind och regn. Och vind blev det.

Vi valde en mindre sjö med tanke på förutsättningarna och sammanstrålade efter vägen på fredagsförmiddagen. Forsa hade fiskat i området tidigare och hade bra kläm på vattnet medan aldrig fiskat öring där tidigare.

Trevligt nog så fanns en enkel stuga att hyra av fiskevårdsområdet på en ö så vi satsade på att bo över minst en natt och sedan fiska så många timmar vi orkade under två dygn. Tyvärr ställde vädret till det för våra planer.

Redan när vi backat i båten så har vinden piskat upp ordentligt så det blir en blöt resa över sjön innan vi kunde packa in sovsäckar o.s.v i stugan. Sedan ut i vågorna igen.

Vi tvingas hålla oss i en liten del av sjön där vi har lite lä, men det är ändå knappt fiskbart. Trots det håller vi ut till sena natten innan vi tar oss tillbaka till stugvärmen. Några gäddor är allt.

Morgondagen ser ännu tuffare ut.

Sen middag och sedan sova.

När vi vaknar dagen efter så blåser det så hela stugan knakar. Inte bra.

Ofrivilligt stugmys

Tillslut mojnar det lite

Vi blir tyvärr inblåsta i princip hela dagen. Men på eftermiddagen lyckas vi iallafall ta oss ut till några skyddade vikar och kan peta upp några gäddor på spinn utanför ett lekområde.

Tillslut mojnar vinden lite ytterligare och vi kan äntligen sätta öringgrejorna över området vi planerat att nöta. Fortfarande väldigt blåsigt, men det fungerar ändå att fiska.

Klockan är redan runt 8 på kvällen när alla spön är ute. Vi bestämmer att fiska natten igenom och sedan åka hem på morgonkvisten.

Ganska fort hugger några gäddor både på paravanerna och på våra små öringvobbler. Men det dröjer in i natten innan jag tillslut får tjonkhugg på riggen 4-5m ner. En hyfsad öring hugger på en stor pulserande flashfluga i grön nyans fiskad bakom en flasher. Kalasfight innan den går i håven. Väldigt välkommet efter allt stugsittande.

71cm och grym kondis

Vi snurrar i området natten igenom, men det händer inte så mycket mer. Det kryllar inte av öring i sjön, så vi räknade inte med något ösfiske. Men chansen finns på riktigt våldsamma fiskar, så hoppet lever hela tiden.

En aning småtrötta och genomblåsta bryter vi på morgonkvisten och trailar oss hemöver.

Vi återkommer. Blev inte ens halvfiskat denna gången känns det som med allt blåsande. Skönt att stupa i säng någon timme när jag tillslut kommer hem idag.

Nu blir det fiske med junior hemmvid några dagar sedan bär det snart av igen med herr Forsa på nya äfventyr.

Hej

Av Nicklas forsgren - 3 maj 2022 21:13

Då var dagen här när det äntligen var läge för båten att få vakna till liv efter vinterdvalan. Isen har gått vidare till andra sidan och är ett minne blott, men problemen med lågt vatten i de reglerade sjöarna omöjliggör isättning så plan B är en mindre oreglerad sjö som jag är relativt nybörjare på. Planen för dagen var att få kasta av sig lite och eventuellt få känna lite spöböj igen. Jag trailade ner i sjön vid 13:30, vädret var allt annat än bra med snöbyar och vindpustar på 16m/s NV, men tanken var att ge det ett par timmar. Det börjar helt ok med en liten gädda på 5:e kastet.

Skönt med lite gung i spötoppen igen.

Med 4,7 grader i vattnet så var det inga rocknrollrusningar som fisken bjöd på. Den stog vid en kant från 8m sluttande uppåt mot 3m, och jag fortsatte att nöta på vid samma kant. Några pet i grejerna blev det men inget mer än så. Jag flyttade vidare mot en stor vik bestående av dybotten och gräs som är mellan 3-4m djup i förhoppning att någon stormadam börjat placera sig inför leken. Ytterligare en gädda väljer att svälja min jigg.

Inte storleken jag hoppades på men skoj ändå.

Vinden ökade och snön vräkde ner en kort stund och i samma veva tappade jag en gädda. Elmotorn som vid det här laget hade gått på max i vinden i 3 timmar med ankringsfunktionen hade snart kört slut på batteriet och jag ändrade taktik. Jag bytte till det absolut största gummit jag har, ca 35cm och 450gram och med kort släpp från båten. Jag började långt in i viken och drev med hjälp av vinden över djupkanten samtidigt som jag pumpade med spöt. Båten hann precis passera kanten när det tog tvärstopp i spöt, succé direkt!! Fisken stod djupt och tjurade samtidigt som båten drev fort i vinden, jag ankrade upp med det sista batteriet hade kvar. Några försök till rusningar och lite tjurande vid botten hjälpte inte då håven tillslut fick synas.

116cm 10,8kg Jag väljer att dölja bakgrunden då jag tror på en invasion av gäddfiskare i dessa regioner i sommar.

Jag körde på med samma taktik i en timme till men ett enda hugg var det enda jag kände. Frusen men nöjd avslutade jag dagen och konstaterade att det blev en hyffsad premiär tillslut. Nu kan det bara bli bättre!!!

over and out!

Av Nicklas forsgren - 17 november 2021 00:30

En kylig avslutning på säsongen räddades av ett enda hugg för dagen. Riktigt sakta trolling och öringen kunde inte låta bli att hugga.

Halvfet höstöring som räddade dagen.

Ett bättre avslut kunde det knappast bli.

Av Nicklas forsgren - 30 oktober 2021 20:45

Har landat i hemmet efter resan till Havöysund och hinner knappt tvätta alla prylar innan det var dags för ytterligare en långresa till nordligaste Norge. 4 dagar hann jag med hemma innan jag satte mig i bilen och siktade mot Långsele där jag mötte upp ondskan själv.

bara 150 mil kvar när vi lämnar Långsele

Vi körde ca 3 timmar var under natten medans den andre sussade sött i sätet bredvid. Det mest spännande som hände var när civilpolisen stoppade oss vid Umeå, dom tyckte att Hellström körde för sakta för att vara nykter.

Resan norröver gick bra men när vi kommer till Töre och ska bytas av vid ratten så får vi en smärre shock när vi kliver ur.

inte van vid dessa temperaturer än

Vi fortsätter resan genom Finland och vidare mot Alta.

vägen från Alta mot Oksfjord

I väntan på färjan som ska ta oss ut till Sörvaer

Väderrapporterna visade kraftiga vindar och Hellström befarar att vi inte kommer att komma ut.

Vi landar sent på kvällen till Sörvaer gjestehus och guiden Kristoffer Nordvall "KN" tog emot oss och visade oss runt på campen. KN är en gammal klasskamrat till Hellström och har stannat kvar en vecka extra efter stängning för att guida oss.

vårat boende under veckan, 10 sovrum, 2kök, 4 toaletter och 4 duschar.

Har man en hel pub för sig själv så beställer man mjölk enl. Hellström

Vindarna ställer som sagt till det rejält för oss och vi kommer inte dit vi tänkt på hela veckan, en jäkla massa snö hindrar oss också med våra tankar på att traila båten till det område som håller enorma flundror.

Vi blir kvar i närområdet hela veckan men det ska sägas att det hyser ett enormt bestånd av hälleflundra verkar det som. Fisken är jäkligt försiktig och bara nafsar i våra jiggar, vi blir av med några avbitna jiggstjärtar och antal kontakter första dagen tappar jag räkningen på. Tillslut så krokar vi en hälle!

144cm och ett nytt PB

Resten av dagen fortsätter med ett gäng kontakter men jag har svårigheter att kroka dom.

Kallt men vackert häruppe

Vi kämpar på till sena kvällen innan vi beger oss helt slut in till hamnen igen.

så vackert ställe

Hit kan jag flytta men jag vill inte bo här, var det någon klok person som sa-

Övriga dagar var sig lik, storm med 17 s/m i  byarna och gammal sjö innebär stora dyningar. Vi kom inte ens ut till topparna där betesfisken står. Vi lyckades meta upp en liten sej som jag använder som agn, tror det inte går mer än 5 minuter innan ett våldsamt påslag sker och fisken gör 2 ordentliga rusningar innan den närmar sig båten. KN gör sig redo med kroken då den helt bara lossnar!? Typiskt min otur på dessa arter. Hellström däremot drar ett gäng flundror.

Landskapet häruppe är helt galet.

Sista dagen så avslutar vi med lite pillemete på rödspätta, tyvärr var spättorna inte heller på taget men sandskäddorna var som galna och när dom ligger runt kilot så är det en rolig fisk att fånga.

PB på sandskädda och en ganska respektabel bit

Sen måste jag bara berömma mitt senaste inköp av spö och rulle. När man inte trodde att det går att få bättre material så levererar denna kombo något kopiöst! Vilken känsla och kvalitet rakt igenom, man längtar redan efter nästa resa när man får tänja på gränserna med dessa prylar som verka vara episka!

Jigstar Twisted Sista/ Maxell transformer F60H

Nu laddas det för fullt med diverse olika planer för både Norge och Sverige!

hörs hej.

Av Nicklas forsgren - 22 oktober 2021 17:49

Äntligen har gränserna öppnats och det firades med en hejdundrande hälleflundrajakt med ett galet gäng! Efter en stormvarning på ankomstdagen i NordNorge sköts ditresan upp några timmar eftersom fisket skulle utebli första dagen. Vi (jag och Larsa) anländer till bussen i Sundsvall i god tid innan avgång och allt eftersom tiden går ansluter fler och fler fiskegalna personer med adrenalinet pumpandes uti fingerspetsarna. Bussen anländer och folk från Stockholm och Göteborgstraktrerna kliver ur och handskakningsceremonin är igång. Vi stuvar in alla grejer (överdrivet mycket grejer) som ska med och äntligen är vi på rull mot Norge igen. I Örnsköldsvik hämtas de sista personerna upp och sen kan festen i bussen starta på riktigt. Bussen och chauförerna vi åker med gör att resan till Havöysund blir en lyxig resa, egna sängar, soffor och panoramafönster mm.

Lämnat Alta bakom oss och sista biten bjuder på fanatstisk natur.

Vi rullade in på campen på utsatt tid och inpackning och iordningställande av prylar kunde börja. På kvällen blev det middag på restaurangen som ligger i anslutning till boendet.

Middag och information/planering med guiderna

Första dagens fiske och samling på bryggan 08:00. I båt 12 skulle jag, Larsa, Stig Ludvigssen och Robert Magnusson kampera ihop. Tyvärr hade vinden ställt till det så planen från gårdagen har ändrats. Vi kom inte ut till stället där hälleoskulden för många av oss skulle ryka, istället fick vi nöta på i ett annat sund. Dagen går och fisket är trögt, några pet och några små mattorskar blir resultatet innan lunch. Sista timmarna innan mörkret avslutar vi i en vik där det tidigare dagar stått lite fisk, jag släpper ner jiggen och och efter en knapp minut så blir det tvärstopp för min del. Fisken börjar röra sig sakta bort från båten och innan jag hinner göra något så smäller linan av! Förbannelsen fortsätter...

Sista timmen blir det lite action men inga storlekar att tala om.

Dag 2

Denna dag kom vi iväg till oskuldstället och vilken drömstart det blev. Guidebåten är först i med grejerna och guiden Douglas drar ett kast på spinn och bränner genast ett påslag, strax efter sitter den. Samtidigt böjs Robbans spö och dom har en dubbeldrill innan vi ens fått i grejerna. Skapligt adrenalinpåslag man hade på första nedsläppet. Vi får en lite trögare start men tillslut så böjs mitt lättare spö i en båge och återigen sitter en hälle på kroken, alla i båten släpper nu sina grejer och vill hjälpa mig att bryta förbannelsen. Medans jag drillar så börjar Stigs rulle att knarra och helt plötsligt har vi dubbeldrill i båten. Tyvärr, så lossnar Stigs fisk och han kan göra sig beredd med kroken. Då hugger det på Larsas spö och vi var nära en trippeldrill, den bara drog i grejerna och släppte genast. Vilket ös på en sån liten yta.

ÄNTLIGEN!!!!

Min första och efterlängtade hälle mättes till 79cm och fick därmed en puss och sedan simma vidare ner i djupet och växa på sig. Men den känslan är obeskrivlig, vilken lycka och axlarna sjönk ner en halvmeter innan jag la mig ner på sitsen och bara njöt. Det var ett bra mängdfiske denna dag och drygt 20 st landades i båtarna.

Stig ville också bända hälle

Larsa ville inte vara sämre

Stökig dagar med höga vågor och gammal sjö väntade framöver, även kraftiga snöbyar. Vädret kan vara riktigt jäkla bitigt häruppe. Kommande dag landade vi 3st i våran båt, dock inga monster.

Min första godkända. Då blir man glad.

Jag lyckades bända upp min första godkända och storleken går åt rätt håll.

Larsa drog minst en om dagen

Tillslut lyckades även Robban den långe, landa en godkänd efter en trög start.

Mycket nöjd person som fick drilla tillslut.

Dagen efter det blev vi inblåst och fick fiska lite plattfisk från kajen. Jag hade äran att få ett färdigknutet tackel av Patrik Tjörnmark, kanske hänger det på väggen istället för att fiska med.

Fredrik njuter av vädret på kajen.

När det ljusnat så var det dags för näst sista dagen och då började det röra på sig. Vi fick hålla oss i närområdet pga de hårda vindarna, men transporten ut ur sundet bjuder på en fin vy över samhället.

Havöysund

Vågorna denna dag gjorde många av oss illamående och flera av oss avbröt dagen vid lunch. Larsa och Robert M fortsatte att nöta medans jag och Stig låg i stugan och höll i huvudet som gungade likt vågorna. Larsa drar på en stor fisk som han drillar i 5 minuter innan den drar på en rusning som knäcker hans spö och linan skär fint genom skinnet på pekfingret. Ett försök innan mörkret görs men vindbyar på 20m/s gät det omöjligt att fiska.

Sista dagen fiske.

Vindarna dennna dag var fiskbara och jag och Larsa hakade på guidebåten och satsade på sejmete. Det dröjer inte länge innan jag krokar i en som är tyngre än övriga fiskar jag känt. Fighten blir rolig och Larsa krokar den fint för landning.

109 cm

Storleken går åt rätt håll som sagt. Det går ytterligare 30 minuter innan det återigen smäller på rejält på mitt spö, denna gång är fighten betydligt tuffare och fisken vänder en gång och rusar ursinnigt mot botten igen. Larsa sköter återigen krokningen galant när den bryter ytan och ett nytt PB är landat igen!

120cm

Galet nöjd efter denna dag. Vi avslutar med ytterligare en drift innan det är dags att åka tillbaka för städning och packning. Larsa gör som sin vana trogen och drar en till även denna dag.

Minst en om dagen är bra för magen

När vi börjar resan mot campen möts vi av en hagelstorm från hell! Växlande väder som sagt.

Såhär såg det ut nästan hela tiden

En otrolig härlig resa på ett fantastiskt härligt flundramecka.

Här på länken nedan kan ni läsa om alla båtars äventyr och otroliga bilder från våran resa med flera 150+ och även 160+ på Nordics egna sida sammanfattat av guiderna. Även Roger Pålssons fantastiska fiske får ni läsa om där, vägrar skriva om det men han drog 150+ såklart.

Stängnings vecka och full vinter i Havöysund – Nordic Sea Angling (nordic-sea-angling.se)

Tack gänget för en fantastisk vecka och oförglömliga minnen.

Nu packas det om och på lördag natt beger jag mig iväg för ytterligare en vecka på ännu ett lååångväga äventyr där förmodligen rekord kommer att slås!

Hörs Hej

Av Nicklas forsgren - 18 september 2021 15:45

DAG 1

Då har höstfisket dragit igång med en rasande fart, äntligen finns tid att blöta grejerna igen efter en fiskefattig sommar. Det började med en frivecka i skiftet mellan augusti/september, planerat var att nyttja 5 st av dessa dagar i båten. Början på veckan var svårfiskad när nordvästan piskade på med vindbyar upp mot 18-19 m/s. Jag trotsade vädret och letade upp en smal del av Ljungan som ligger hyffsad vindskyddad. Jag började med att leta upp några grynnor med mycket gräs och växtlighet innan jag började dänga gummi för fulla muggar.

Det var gott om småfisk i växtligheten.

Tyvärr så kliver det inte på några större damer och vinden tvingade mig tillslut att kapitulera då elmotorn inte orkar med att hålla mig kvar på plats. Prognosen visar fortsatt kraftiga vindbyar så mina planerade besök i dom större sjöarna blev tyvärr inställda.

DAG 2

Efter några inblåsta dagar var det läge för ett öringsförsök i en av dom större sjöarna i mitt närområde, första försöket för mig denna säsong. Sjön har tidigare år levererat bra och snittstorleken är imponerande. Det finns några få platser i sjön som håller mer öring än gädda och det är på dessa jag planerar att cirkulera denna dag. Då det inte blivit något löjfiske ännu så faller dagens betesval på olika skedar och wobblers. Första 4 timmarna är ganska händelsefattiga förutom en 40cm borre och någon snipa som kliver på och snabbt får simma tillbaka. Jag trycker i mig min medhavda lyxlunch (Hårdbröd, mjukost, morötter och vatten) medans jag funderar på eftermiddagsfisket. Jag beslutar mig för att försöka på ett annat ställe och sätter fart.

Jag riggar snabbt upp prylarna igen och tar sikte på några punkter på plottern som levererat tidigare år, efter ca 20 minuter är jag framme vid punkt 2.

Jag hinner knappt reagera när riggspöt smäller upp och rullen tjuter! Fisken går först höger, sedan tillbaka och tillslut rakt upp mot ytan och bråkar runt med tunga gungningar och när den visar upp hela sin prickiga sida mot mig inser jag att detta är en PB fisk (nuvarande 5.50kg) Jag hinner inte tänka mycker mer innan fisken plaskar till vid ytan igen och draget kommer flygande rakt mot mig. Hel**te!! Känslan såna gånger går inte att beskriva, en stor tomhet och besvikelse, uppskattar fisken till mellan 6-7kg men det är bara en gissning såklart. Efter 4 minuters besvikelse och innan jag fått ner grejerna i vattnet igen så hugger det på ena paravanspöt och rusningar vittnar om ytterligare en öring, denna är också arg på att sitta fast och rusar 2-3 gånger innan den närmar sig båten. Besvikelsen är plötsligt utbytt mot adrenalinfylld glädje. Efter några nervösa hopp invid båten och rrusningar mot botten så glider den in i håven.

72cm och ca 3.8kg och en klen tröst i detta läget.

Resten av kvällen blir händelsefattig men sjön fortsätter levera öring på i stort sett varje försök!

DAG 3

Denna gång blir det en eftermiddag med barnen i Ångesjön och jakt på aborre. Både Nova och Thilde är intresserade av fiske och att jigga aborre är en favorit. Vi börjar med att slänga ut varsin vobbler efter båten medans vi letar upp lite betesfisk, perfekt fiske tycker barnen för då kan man gofika. Det blir inte ett hugg på dessa prylar på 1 timme och gofikat är slut, då skiftar vi metod.  Vi hittade lite betesfisk på en djupkant som går från en 3meters platå bestående av av vass och gräs ner till 11 meter. Nova kör vertikalt och krokar fisk på fisk medans jag kastar åt Thilde och hon vevar in.

Nova drar borre på borre

Thilde törs inte riktigt hålla i fisken än

även gäddan slukar våra aborrjiggar.

Vi fiskar på i ca 2.5 timmar och det blir ca 20 borrar och 5 gäddor upp denna fina eftermiddag, även några större gäddor som sliter våra aborrprylar i bitar.

DAG 4

Denna dag hade jag besök i båten av Robert P, sonen Sigge och broder David, det skulle visa sig bli en spännande dag. Planen var att drilla fisk helt enkelt, gädda aborre eller vad som helst. Siktet blir som vanligt inställt på den största sjön i närheten där det oftast är svårt att inte få drilla. Vi träffas vid 8 tiden på morgonen vid rampen och knyter iordning dagens prylar, som vanligt ska det åkas båt till andra sidan sjön (är alltid bäst på andra sidan). Vi börjar som vanligt med diverse vobblers på släp för att leta betesfisk och senare övergå till jiggfiske efter storborre. Efter ca 3 timmar och en drillad gädda så har vi punktat in flera olika ställen där betesfisken tryckt ihop sig och några större individer visat sig. Från att varit stiltje på sjön så har nu den sydliga vinden tilltagit och kylan kryper genom alla lager av kläder vi har på oss, vi beslutar oss för att jigga på några punkter vi har innan vi bryter för lunch. Ner med dom grövre prylarna och fram med dom lite lättare aborrprylarna, vi ankrar upp med elmotorn på ca 8m där det sluttar ut mot 17m. Vi har mycket fisk rakt under båten men ingen som behagar att kliva på så Robert lägger ett kast på ca 15m från båten och låter jiggen dala ner till botten, i andra lyftet så klipper det till och Robert skriker till att det är en skaplig fisk. Efter några varv på rullen och korta knyckningar i spötoppen på ett lätt aborrspö konstaterar vi att det måste vara ett PB på aborre och ingen gädda. Fisken simmar med snällt men när den närmar sig båten så vägrar den komma upp till ytan. Robert får pressa spöt till max för att pressa upp fisken, när vi väl ser fisken så ser vi bara en mörk rygg och suckar när vi konstaterar gädda. Fisken rusar ner till botten igen och sen håller den på att trassla in sig i båtmotorn men vi gör inga stora försök med att undvika det, när vi för första gången ser fisken på nära håll så tappar vi hakan alla fyra!!! En enorm stjärtfena bryter ytan och skvätter ner oss med vatten när den drar iväg en 15 meters rusning rakt ut från båten. HELVETE DET ÄR EN ÖRING utbrister Robert!!! Nu steg pulsen och helt plötsligt har denna fight ändrat karaktär och vi gör allt för att inte tappa fisken. Den närmar sig båten igen men så fort vi närmar oss håvning så vänder den och rusar iväg igen, öringen har övertaget med dessa lätta grejer. Vi ser att fisken har hela jiggen i munnen och samtidigt vet vi att det bara är spunnen lina på och ingen tafs! När vi tillslut lyckas få fisken att glida in i håven utbryter ett högt glädjetjut från alla och kanske våran absoluta bonusfisk någonsin är landad.

82cm, 5,7kg. En galen fisk på lätta aborrgrejer och jigg. Roberts PB på öring låg tidigare på ca 1.3kg och var taget för 20+ år sedan.

Vid vägning och mätning skakar vi alla av adrenalin och har svårt att inse vad som just hänt!!!

Vad gör man efter en sån upplevelse? Vi fick ingen aborre på platsen så vi packade ihop och grillade korv och bara var sådär fnittrigt lyckliga.

Resten av dagen var sådär "vi är rätt nöjdakänsla" men det kom upp några gäddor och några 5-6hg aborrar på dom försök vi gjorde, dock ingen PB borre. Sjukt kul att få vara med om detta.

Nu har 2 doser intagits av vaccinet mot fladdermuspesten och Norge har öppnat för inresor vilket såklart ska ska firas med några episka resor i oktober till några av Norges nordligaste punkter. Denna höst kommer att dela med sig av minnen för livet, den har bara börjat!!! uppdateringar kommer...

hörs, hej!

Av Nicklas forsgren - 20 juni 2021 18:45

En sedan länge inplanerad torrflugetripp gick av stapeln helgen före midsommar med Micke Gresseth. Tjärnen som vi skulle besöka ligger ca 3km från närmaste väg och det blev till att ta på sig kängorna och börja vandra.

En svettig och blöt tur genom skog och myr innan vi kom fram till stugan som skulle vara vårt boende kommande dygn.

Denna tjärn har genom åren givit mig många minnesvärda stunder med både öring och röding långt över kilot på torrfluga, stora öringar och rödingar som smyger så nära som 1 meter från land och plockar "rocken". Det är med dessa historier som jag lyckats tagga Micke att följa med på denna tripp. Väderprognosen visade dock kraftiga vindbyar och hällregn på eftermiddagen, vi visste att vi hade ca 3 timmars fiske på oss första dagen innan vädret snabbt skulle skifta. Väl framme så bytte vi t-shirts från våra blöta och svettiga till torra och fräscha kläder, vi hann även med en kall och en mun rom innan vi smög ut till första stället där kläckningen brukar vara i tillräcklig stor omfattning för att fisken ska tycka det vara intressant. På väg dit berättar jag för Micke att om det kläcker i sjön så brukar det här vara det första stället som är fiskbart, med nervösa steg rundar vi udden och det första vi ser är stora vakringar nära land! Jag får äran att lägga första försöken, flugan landar perfekt på ytan men vaken upphör? Har vi skrämt den? Efter ca 2 minuter så plaskar det till 20m bort och ca 1.5 meter från land, Micke smyger snabbt på plats och lägger ut flugan, ingenting händer och Micke lägger ut flugan på nytt i sitt andra kast för dagen, flugan hinner nästan inte landa innan en stor fisk bryter ytan och mothugget sitter perfekt.

Micke in action

Micke reser sig snabbt och ropar "fisk på", jag skyndar dit för att ev hjälpa till med håvningen. Fighten blir hård på klass 5 utrustningen och fisken stretar på bra och drar gång på gång ut linan. när den glider in i håven så kan vi konstatera att andra kastet för säsongen gav en 1+ öring.

fantastiskt vacker öring från skogarna på Ånge FVO.

Kläckningen har inte riktigt kommit igång och vi får leta febrilt för att hitta fisk som går och plockar, Micke tappar en liknande fisk och jag får drilla en fisk som inte riktigt var tänkt denna gång.

denna 42cm aborre tog på "rocken" och lurade mig för att vara en röding.

Efter 3 timmars fiske så kommer dom mörka molnen som utlovat och både regn och stormbyar dånar in över bergen. Vi hinner nätt och jämt in i stugan innan regnet smattrar på taket och fisket för dagen är över. Men nöjda över dom få timmar vi fick så rensas det fisk och förbereds inför kommande lyxmiddag i gapskjulet vid sjön.

Fantastiska färger på dessa öringar

Fina foliepaket som ska tillredas över öppen eld

När regnet upphör och vinden avtar så intar vi plats vid gapskjulet utanför stugan, några kastmeten åker ut och några kalla ställs upp.

kocken har förberett kvällens middag

Fantastiskt att kunna avnjuta egenfångad fisk på plats med öppen eld. MAGISKT.

På maskmetet som ligger ute under middagen hugger det enbart några aborrar men ett hugg sticker ut. Micke vevar in sin aborre när det plötsligt blir tvärstumt och några tunga gungningar vittnar om en helt annan fisk. Då det inte finns gädda i detta vatten så går tankarna igång på en stor öring. Tyvärr så släpper fisken innan håvning och upp kommer en söndertrasad liten aborre!? Hur stor var den öringen?

Dagen efter ligger temperaturen på 9 grader klockan 11 på förmiddagen och förhoppningarna om kläckningar utesluts. Vi traskar hem i regnet och blir blöta från topp till tå men vad gör det efter ett härligt dygn i skogen med fina fiskar.

Vi kommer snabbt fram till att detta gör vi om nästa år då Rocken kläcks...

på återseende fina skogstjärn..

Av Nicklas forsgren - 12 juni 2021 13:45

Kaptenen på resan www.svartdalsberget.wordpress.com/ har dokumenterat denna tripp i minsta detalj.

Håll tillgodo

TILL FJÄLLS MED BÅTEN

Då var det dags. Jag och Forsa hade synkat en semestervecka i Juni och planen var en öringsatsning. Helst i fjällmiljö, med chans på riktigt stor och vild fisk.

Efter mycket planering under vintern/våren så hade vi tillslut valt ett vatten som vi skulle lägga en ordentlig satsning i. En sjö som ingen av oss besökt tidigare och det fanns i princip ingen information överhuvudtaget att läsa in sig på. Dock så hade ett långväga rykte om groteska nätfångade öringar hade gjort oss nyfikna.

Området kan med rätta kallas obygd. Inga stugor finns att hyra och fisketrycket är minimalt. Helt perfekt för en junisatsning.

Efter proviantering och packning under helgen så sticker från våra respektive hemorter vid 03-tiden. Vi vet faktiskt inte riktigt vart vi är på väg, den enda båtrampen vi känner till ligger långt ifrån vårat tilltänkta fiskeområde. Men Forsa är övertygad om att han hittat en lämplig gräsplätt för tältet med tillhörande sjösättningsplats via timmar framför olika flygfoton. Jag är lite mer skeptisk.

Resan går fint, men de sista milen är vägarna riktigt usla och det går i snigelfart med mitt ekipage.

Några mil kvar

Strax innan vi når sjön sammanstrålar vi och en stund senare får Forsa börja beta av småvägar med sin bil medan jag avvaktar rapporter från en mötesplats. Det visar sig att mottagningen på mobilen är lika med noll, så till slut får Forsa åka tillbaks och möta upp mig. Otroligt nog så har han hittat en gammal vändplan precis nere vid sjön och han tror att vi ska kunna få i båten på samma ställe. Precis på platsen han spanat in tidigare.

Jag hakar på och jag tar mig nätt och jämnt ner till vattnet efter den skruttiga vägen. Men det går.

Platsen är perfekt för mitt stora campingtält och vi kan utan problem sjösätta båten på den lagom igenväxta naturrampen. Succé och kalas.

Lättade så reser vi snabbt tältet och organiserar upp allt som behövs för 5 dagars camping och hårdfiske.

Klockan hinner bli ganska mycket innan vi förberett båten och tacklat alla prylar, men vi ger oss givetvis ut på ett eftermiddagspass i närområdet.

Spöna tacklas med olika skedar och vi trollar oss fram i hög fart för att täcka vatten.

Första timmarna blir lugna, men tillslut hittar vi på lite betesfiskstim och Forsa får ganska snart en hyfsad öring på det innersta ytspöt.

Första påslaget

Fisken återutsätts och vi fortsätter i samma område. Vi får snabbt några smällfeta mindre fiskar som knackas för att användas till kvällsmat.

Vi bryter vid 21-tiden och tar oss iland. Forsa ordnar en eldplats och jag filéar snabbt upp öringarna vi behöll. Maginnehållet visar att dom är proppfulla med 60-70g sikar vilket ger oss en vink om vad vi såg för betesfisk på ekolodet.

Alltid lika kul att rensa fisk i stora mängder mygg.

Gott

Mätta och nöjda gör vi snabbt upp taktiken för morgondagen innan vi kraschar i sovsäckarna.

Dag 2 tar vi en liten sovmorgon innan vi kliver upp och ordnar frukost. Forsa skämmer bort oss med hällakakor och dallassallad. Sen lite extra rågat kokkaffe på det och vi är redo att hä oss ut på sjön igen.

Vi har tagit med oss några påsar med löja som vi inte har någon större möjlighet att hålla frysta, så vi väljer att prova lite långsammare fiske med tacklade agn på samma område som igår. Ingen favoritmetod, särskilt inte i varmare temperaturer. Men sjön ligger spegelblank så vi ger det en chans nu när vi släpat med oss den halvfrysta betesfisken.

Efter några svängar runt en grundtopp så hugger några mindre öringar. Sen får vi till vår förvåning några snabba gäddor ute på 30m djup. Den karga sjön visar sig hålla en hel del gädda bitvis. Oväntat såhär långt upp mot fjällkedjan.

Som så ofta här hemma när man fiskar sakta med betesfisk så stökar gäddorna till det även här.

Men forsa får tillslut ett ordentligt hugg på ytspöt, fisken hoppar direkt rakt upp i luften så vi ser genast att det är en större öring. Fisken går i håven efter en ursinnig fight. Resan första godkända och vi känner direkt att vi valt rätt vatten med såna här rejäla storfenade fjällöringar.

74cm om jag inte minns fel. Praktöring oavsett

Vi har ingen möjlighet att ta reda på fisk att ta hem såhär tidigt på resan så vi sätter tillbaks allt som vi inte äter på plats. Inte oss emot, och så fort fisken återutsatts fortsätter vi snurra runt i samma område.

Resterande timmar blir lugna och vi väljer att åka iland vid middagstid för att äta och sova fram till 21-tiden. Sedan ut igen på ett nattpass.

Kapten stig hemma i Alby var snäll nog att låna ut sitt elverk åt oss. Guld vid såna här resor

Nu provar vi återigen snabbare fiske i ett nytt område. Vi ger det några timmar innan vi återvänder till platsen vi fiskat under dagen. Det blir ganska händelsefattigt.

Vi fiskar fram emot småtimmarna utan mer än några miniöringar och en gädda. Oväntat med det skrala resultatet, men då vet vi att vi kan sova på nätterna istället.

Dag 3 tvingar vi oss upp vid 9-tiden efter alldeles för lite sömn. Snabb frukost, tankning och sedan på´t igen.

Vi hade spanat in ett smalt område långt ner i sjön som enligt flygfotot visar mycket uppstickande stenar och samtidigt två stora åar som forsar ut vatten från sjöar på kalfjället. Vi misstänker att området är lite strömsatt och borde kunna hålla lite mer fisk än dom djupare områden vi fiskat tidigare. Båtresan från våran camp är närmare 1mil men vi väljer att prova. Sagt och gjort.

Väl framme skickar vi ut några oblyade vobblers och fiskar oss tvärs igenom sundet nerströms. Vi märker av att det strömmar en aning och det är lite småskräpigt i vattnet. Men ganska fort får vi några mindre öringar och ser en hel del fisk som vakar i ytan. Känns inte helt tokigt.

När vi sedan passerat sundet och gör en lång sväng in i en stor vik så brakar det i. Jag har precis sagt till Forsa att viken känns tråkigt med 5-8m djup och platt dybotten när en stor öring hugger min sked på riggen 10m bakom båten och 2m ner. Det börjar med att vi ser fisken hoppa meterhögt innan spöt löser ut. Jag får för en kort stund kontakt innan den hoppar igen rakt mot båten och det blir flera meter slacklina. Givetvis släpper den efter det. Surt, det var en våldsam öring, alltså riktigt våldsam.

Men hursom, skeden åker ut igen och konstigt nog verkar den tråkiga viken full med öring några timmar. Vi får fisk på både på ytspöna och riggen som fiskas i propellersprutet. Skapliga öringar mestadels, men inga riktigt stora vill visa sig igen.

Senare åker vi ut i sundet igen och fiskar oss sakta uppströms. Återigen hugger på riggen som nästan fiskas uppe i ytan på grund av alla uppstickande stenar. Fisken kämpar helt galet innan vi lyckas få den i håven. Vi hade väntat oss en mångdubbelt större fisk, men ändå en godkänd öring i en grym kondition. Smällfet 66cm trots allt.

Galen kondis

Vinden ökar och fisket kommer igång igen. Forsa får några snabba på en oldschool 13cm rapala med långt släpp. Men vi kommer inte i närheten av klunsen som vi missat tidigare.

Forsa med exempel på dagens snittstorlek

Kvällen närmar sig och vi väljer att ta den långa båtresan tillbaks till tältet för att sova några timmar och ladda upp inför ett rejält långpass i samma område dagen därpå. Känns som att det finns potential.

Vi (jag) avslutar passet med ett bad för att hålla hygienen på topp trots campinglivet. Forsa blir så imponerad att han håller på att köra över mig med båten. Varmt vatten vill ja lova. Men tydligen för kallt för Ångebor.

Dag 4 och sista fiskedagen innan hemresa. Trots alldeles för lite sömn så är vi ute i båten strax innan 04.00 Efter tankning sätter genast kurs neröver mot stensundet.

04.00 och spegelblankt

Taktiken är klar. Istället för att trolla så ska vi spinnfiska av sundet och utloppen under morgontimmarna för att effektivt kunna fiska av alla grunda stenrösen där vi tidigare sett mycket sik i ytan. Forsa med X-raps och jag med skeddrag.

Det ger resultat nästan direkt. Jag gör ett långt kast med ett 40g toby och innan jag hinner börja veva så sopar det i stenhårt. Sedan luftfärd och kaosfight på hyfsat lätta haspelprylar. Forsa håvar som en kung och återigen en öring med grym kondis.

73cm tjonkhugg på tidiga morgonkvisten

Efter smakstarten kastar vi som galningar. Forsa missar en liknande fisk som hugger alldeles inne vid båten och får några fiskar runt kilot. Men vid 10-tiden skickar vi återigen ut trollingprylarna och dukar upp kaffekok och brunch.

Första timmarna är lugna. Men vi nöter på i samma område. Tidigare dagar har haft korta intensiva huggperioder och vi hoppas på återupprepning.

Bristen på sömn börjar dock göra sig påmind och vi lyxar till det med varsin kort powernap fram i båten. Ingen av oss kunde hålla sig från att fota den andra för kommande pikningar. Vi är klena pojkar båda två.

Jag sover andra skiftet och väcks av att forsas rulle knarrar. Ännu en skaplig öring och huggperioden tar återigen fart.

Jag får tjonkhugg på mitt gröna skeddrag på riggen. Ännu en gång luras vi av hur fisken fightas och tror på ännu större fisk. Men hursom, fisken mäter återigen över 70cm.

75cm

Fisket är nu verkligen igång och jag får en aningen mindre fisk på samma spö så fort prylarna åker ut igen. Som sagt, intensiva huggperioder.

70cm

Strax efter tvärvänder vädret och det bjuds på ett äkta monsunregn. Vi tror att det ska dra förbi på några minuter och skippar att leta fram regnkläderna när det börjar droppa lite smått. Dumt dumt.

Forsa njuter av semestern

Som tur är kommer återigen värmen tillbaks någon timme senare och vi torkar upp.

Fisket dör ut, men eftersom vi fortfarande ser betesfisk både i ytan och på lodet så väljer vi att fortsätta i samma område ända till kvällningen.

Vi hinner börja packa ihop alla prylar inför hemfärd innan nästa hugg kommer. Det sista för resan. Den tar en oblyad vobbler i ytan och kämpar lika galet som tidigare fiskar.

Forsa håvar lika exemplariskt som vanligt och resan sista fisk mäter 72cm.

Bra avslut på kvällningen

Vid 21tiden är vi tillbaka. Hyfsat pass.

Väl iland så kommer nästa regnoväder. Vi skyndar oss in i förtältet och Forsa kokar ihop en episk kycklingpasta. Regnet avtar under måltiden och sedan packar vi ihop så mycket vi kan i en rejäl myggsvärm som terroriserar oss.

På återseende

Sen under fredagsmorgonen så kliver vi upp vid 07-tiden och river tältet. Lämpligt nog har det börjat blåsa ordentligt så det känns inte lika vemodigt att åka hemöver.

Några mil senare skiljs vi åt och jag har rätt så många timmars körning innan jag lite småmosig landar hemmavid och kan börja den roliga uppackningen av alla halvblöta prylar.

Men det blev en guldresa. De håller alla inblandade med om. Även om vi inte lyckas landa någon riktig mastodon så finns dom kvar till nästa resa. För fler resor blir det. Med tanke på alla öringar runt 70cm som verkar snurra i sjön så undrar man hur stora som egentligen finns.

Och bäst av allt är att vi inte ser ens någon tillstymmelse till båtliv ute på sjön. Vi ser faktiskt knappt ett spår av folk nånstans. Inte oss emot. Kanske därför det inte skrivs spaltmeter på nätet om fisket i sjösystemet.

Renar och mördarrådjur gjorde dock oss sällskap på kvällarna.

Såna här resor gillas starkt.

Men nu blir det några jobbpass. Sen tror jag faktiskt att en liknande resa tar vid igen. Men nu åt ett lite annat håll med Jocke. Får se om vädret håller sig.