forsasfiske

Av Nicklas forsgren - 8 oktober 2010 15:45

Så hade då äntligen tiden kommit när 2-handsspöt ska premiärsvingas. Detta monster till flugspö,känner mig som David och Goliat när jag håller i det och jag är inte den store!! Till en början var det svårt att komma ut med mer än klumpen men allt eftersom så började runninglinen visa sig utanför spöringarna.

Fisken däremot lyste med sin frånvaro idag även om vi såg fina ringar som bröt den lugna vattenytan. Daniel Rising stod och nötte på en öring som visat sig ett par gånger sådär retfullt utan att visa det minsta intresset för hans fluga. Att stå med detta spö och kasta är faktiskt lika roligt även om fisken inte vill hugga. Plötsligt får man till ett perfekt kast men då har man för lite lina ute och det smäller till i spöt när flugan slår tvärstopp ist för att lägga ut sig 5 meter till.

Med lite träning så ska man nog hantera detta oxå, lägg där till mycket träningsvärk:) En liten firre blev det iaf och den fick jag på en hemmagjord fluga av fryspåse bla. Så premiärturen får godkänt till slut, bara se till att fortsätta på den linjen nu då, att inte bli utan på 2-hands.

Vattennivån i älven var allt annat än bra, har nog aldrig sett så lite vatten i denna älv. Väl hemma igen blev det till att fileea lite öring för rökning. Även ett glas vin slank ner under den procesen...

snart klar för röken!!

Då är det bara att ladda om för nästa resa till älven.....

Av Nicklas forsgren - 3 oktober 2010 16:45

Tänkte egentligen åka till älven igen denna dag, men lördagens tröga fiske för både för mig och flertalet fiskare jag pratat med så blev det ändrade planer. Lite långdragsrodd fick det bli, har inte gjort det på 10 år tror jag. Jag och farsan drog aif iväg i blåsten och dom regntyngda molnen. Hinner inte mer än ro 3 min innan första rödingen hugger på och landas. Ytterligare 2 min rodd resulterar i en stor tappad röding 3 meter från båten.

fick en bild på den breda och grova fisken innan den simmade vidare.

ser ut att vara några cm mellan dom främre magfenorna.

Lite bistra miner på farsan men skam den som ger sig. Det blåste rejält på sjön idag, vi fick glida med i vinden och även bromsa båten för att hålla rätt hastighet.

Till nästa fisk skulle hugga tog det nog 40 minuter, en glad och pigg öring som gjorde några rejäla akrobatikhopp innan den kom in.

Kul fight på denna öring.

Farsan blev lite nöjd med den efter den nyss tappade rödingen..

En fet paddel hade den att strida med..

Efter det och att vinden blåst rakt in i märgen våran fick det bli lunch och varmt kaffe innan sista timmarna fisket kunde fortsätta.

Rodde runt hela sjön innan vi hittade fisken igen, denna sträcka på 500 m där fisken stog gav bra resultat innan vi fick lämna för mörkrets antågande.

Största rödingen fick jag upp och sen fick jag ro igen, som vanligt;)

summan av denna dag blev: kallt och blåsigt som faan, 3 rödingar, 3 öringar + några tapp....

Av Nicklas forsgren - 2 oktober 2010 16:15

Så var det dags för Öringsfiske igen, 1:a gången på zon 3 i år. Soligt och lite vatten är ingen bra kombination, eller om det är kunskaperna som tryter. Har inte riktigt fått greppet om zon 3 än men gör mitt bästa för att lära mig denna älv! Just nu känns det som att man har minst 3 år till framför sig. Noll fisk denna dag så vi avslutade fisket tidigt och åkte tillsyrran i stan för att kolla Timrå kicka röv på HV 71. Det var nästan bättre än en 3-kilos öring på fluga de:) Nu inväntas 2-handsspöt och sen blir det åka av i älven!!!

"hoppet är det sista somöverger en fiskare"

Av Nicklas forsgren - 5 september 2010 00:45

När Johan som sagt bevisat att han kan fånga stora abborrar så var det dags för några försök på den lite ädlare fisken ÖRING..

Denna helg skulle bjuda på förök i 4 olika sjöar/tjärnar innan vi fick upp någon fisk på land.

Första stoppet blev Flottringen där en båt hade hyrts för dagen, nu skulle röding få kämpa för att undvika våra långdrag. Riktigt så blev det inte med facit i hand, båtmotorn började krångla efter 1 varv på sjön och vinden var relativt kraftig så att ro fanns de inte en tanke på. Ett napp blev det iaf innan vi packade ihop och lämnade sjön bakom oss.

Nästa stopp var på ett riktigt storöringsställe men även där var det totalt stendött och när vi bestämt oss för att käka så upptäcker vi till vår förtvivlan att allt utom käket är med.. Inte helt olikt mig att glömma hälften när det vankas fiske, tankarna liksom far iväg över drömfisken!!

3:e stoppet för dagen fick bli Rången som inte heller skulle visa sig vara ett bra drag denna kalla blåsiga eftermiddag.

Vi for helt enkelt hem och sov efter 10 timmars letande efter huggvillig öring.

Dag 2, skam den som ger sig!!

Valet denna dag var inte speciellt svårt, dels för att stadsbon Johan kommit för att få med sig någon matnyttig öring hem så att han kanske får fiska några fler gånger och dels för att denna tjärn aldrig svikit mig på 10 år. Tror faktiskt inte att jag blivit utan här någon gång.

Är väldigt vackert efter stigen upp till tjärn

Kniptjärn, denna tjärn som fullkomligt kokar över av öring, inte några rekordfiskar men ack så fina stekpanne bitar.

Väl på plats så riggas spöna upp och kaffet sätts på elden, den första timmen nappar det inte en enda gång och hoppet sjunker längre ner mot skosulorna.

Men när man som minst anar det så hugger det till på Johans spinnare men den sliter sig. Isamma veva så får jag upp en fin liten rackare:)

Kastet efter så drar Johan upp en och helgen är därmed räddad för mig som guide.

En nöjd Johan som oftast bara får abborre och mört;)

Johan blir genast peppad och kastar på efter fler huggvilliga fiskar och jag får leka kock så länge.

enkel mat men ack så god ute i de fria.

När matklockan ringer och Johan kan slita sig från fisket så har han lurat upp ännu en fin öring till middagen hemma i Sundsvall och dagen blev trots kraftiga vindar ganska lyckad. Jag höll vad jag lovade och Johan fick med sig ett par bitar till stekpannan. En härlig helg med fin natur och härligt sällskap, nu blir det nog att invänta isen innan man besöker dessa tjärnar igen..

nöjd och stolt, som det ska vara...

Av Nicklas forsgren - 21 augusti 2010 16:00

Hela semesterfisket har ägnats åt att laxfiske i Bergeforsen, därför har det inte blivit några inlägg i denna blogg. Lika lite lax som inlägg har det blivit men ett par drillar har man varit med om iaf, även lite tokigheter som vanligt när laxdräparen Björn Jonsson är med, även ett spöhaveri. Mer om det i senare inlägg, kanske blir det en sväng till innan laxsäsongen är över.

Till ämnet, som vanligt när syster och Johan är på besök i stugan så sitter nog Johan mer i båten än i stugan, så även denna gång. På dagen åkte alla utom Johan iväg till kyrkan en sväng för att kolla till mamsens grav och även hälsa på lite folk i krokarna, Johan stannade i stugan och fiskade.

När vi kom tillbaka till stugan på kvällen så möts vi av Johan som frågar efter en våg. Tankarna rusar genast iväg mot sjöns öringar!!

Vi kommer runt hörnet på stugan och där ligger nog den fetaste aborren jag skådat (förutom på bild)...

48cm 1.7kg

bara att säga grattis till karln som snuvade mig på stugrekordet med 2 hg.

Självklart tagen med en lottospinnare..

Nu ska jag ligga i för att återta tronen dit den ska vara!!!!

Av Nicklas forsgren - 16 juli 2010 02:00

Juli månad har varit en månad i sorgens tecken då min kära mor insjuknade hastigt och lämnade oss allt för allt tidigt. Det förklarar varför fisket totalt har uteblivit denna månad. Men en sväng i juli blev det dock, och då bar det i väg till vårat kära Bolagen alldeles intill norska gränsen, ovanför Hamra i Funäsdalen. Det var jag och Åsa som tog oss iväg denna gång. Mestadels för att lätta tankarna och bara få vara för sig själv ett tag efter en mycket tung period... Vädret har inte kunnat varit bättre denna underbara onsdageftermiddag när vi började våran vandring, totalt vindstilla, en värmebölja som drog in över Härjedalen efter en kall och regnig period. Upplagt för storfisk med andra ord!!

Tyvärr när det är vindstilla i fjällen denna årstid så gör sig myggen väldigt ihågkommen. Framme vid tältplatsen som varit våran lägerplats dom senaste åren så är inget förändrat, matplatsen är intakt och stenarna till stormlinorna på tältet ligger lika orörda som när vi lämnade dom året innan. Denna plats på jorden är oerhört vacker!! Ett par kilometer in över norska gränsen tornar det mäktiga fjället Storvigeln upp sig. Detta mäktiga berg som ligger 1561 m ö.h och där regnmolnen så ofta fastnar och ligger kvar i flera dagar.

Vindstilla i fjällen betyder inte bara mygg och elände, utan även en mängd med vak och möjlighet att kunna fiska på fisken där man vet att den står. Denna möjlighet har vi bara fått En underbar kväll tidigare. Och även denna kväll...

Så fort tältet var på plats och lägret vårat färdigt så måste de ju givetvis injutas lite vin och spana in fiskarna. När pulsen blev för hög och fisken för nära land så kastade vi oss nästan över våran spön för att fiska på dom landnära vaken. Åsa börjar kasta och känner genast ett svar i spötoppen, tyvärr så var det allt denna fisk ville bjuda på. Själv står jag och tomkastar i viken alldeles nedanför tältet, stället som inte gett en fisk på dom 2 år vi tidigare varit här. Men plötsligt så plaskar det till i ytan och jag är inte sen på att reagera. Första försöket  ger noll känning, likaså andra och tredje oxå, men på fjärde så suger det till rejält!! Det smäller till i ytan och fisken tar säkert 10 meter lina, den följande rusningen sker rakt emot mig och jag har fullt upp med att hålla linan sträckt! Lyckligtvis så går det bra denna gång och jag håvar in en fjällöring på pricken  50 cm!!!! Åsa som har kommit rusande för att kolla tycker att det skulle bli en fin matfisk och så fick det bli denna gång.

en stolt fiskare med en långsmal fjällöring på 50cm!!!

Så än en gång har Bolagen levererat fin fisk. Kvällen flyter på med lite fiske på vak men närmare än ett par hugg kom vi aldrig. Lite grillning och lätta på tankarna med hjälp av lite vin fick avsluta denna underbara kväll. Natten var lång och ljus och vissa ringar på ytan kunde spanas in tills det blev läggningsdags..

Jag och Tin-Tin njuter för fulla muggar denna vackra natt i Härjedalens härlig fjällvärld...

Dagen därpå tog vi sovmorgon för att dämpa vinets efterrus. Samtidigt som vi äter frukost så ser en båt på sjön och givetvis är det en dyster syn. En gubbe som far fram och tillbaka med sina nät!!!! Exakt de man vill se i en fjällsjö där fisken knappt har en isfri sommar, isen brukar gå veckan före midsommar ibland enl. några fiskekamrater som vi stött på efter vägen. Efter denna syn så blev det inge fiske denna dag utan total njutning av högsommaren i våra vackra svenska fjäll.

dag 3.

Vaknar ganska sent och frukosten satt där den  skulle, gubben med näten verkar ha åkt hem, lite fiske vid lägerplatsen men det gav ingenting. Vi planerade att gå ett par kilometer till en tjärn som året innan gav 2st kilosöringar på lika många timmar. På vägen dit stöter vi på en trevlig person som även var här första året som vi besökte detta ställe. Kaffe och trevligt fiskesnack går inte av för hackor de inte. Väl framme vid tjärnen så testar jag ett ett kast och visst fan så hugger det en fisk på en gång. Denna filur lyckades kroka loss sig själv och simmar fortfarnade kvar däruppe. Jag skriker åt Åsa att här står det fisk, hon skyndar fram och kastar, och visst fan så hugger det på hennes första kast oxå!!

Nu är det så att Åsa är inte en van fiskare utan följer med för att jag tjatar så mycket så denna fight var extra rolig. Med lite pepptalk och tips så lyckas hon tillslut landa sin allra första egna fjällöring! Oj så stolt hon var.

En stolt Åsa med sin premiär fjällöring!!!

Än en gång bevisar denna pyttelilla tjärn vad den går för!! 2 kast och 1på land och 1 tappad!! Eftersom denna tjärn är väldigt grund och svårfiskad så stannade vi inte länge här utan gick tillbaka till tältet och grillade våran nyfångade fisk. Det kanske är det bästa som finns att avnjuta en nygrillad fjällöring på hårdbröd med sin käraste i underbar natur!

Sista natten tillbringades i hotellsäng på underbara Eriksgården, Så nu är det bara ett år kvar tills vi besöker detta eldorado i härliga Härjedalen igen!!!!

ett år = större fisk!!!

Av Nicklas forsgren - 28 juni 2010 22:15

Det har varit en minst sagt konstig juni månad, storm, regn eller jäkligt mycket bommade fiskar!! Kläckningen på rocken har gått på halvfart och jag måste ha missat dom få dagar när det kom igång rejält. Dom senaste turerna har jag bommat 10 fisk på rad. Slutade jobbet klockan 13 denna dag och vädret var upplagt för en fullträff. Ut i skogen och spana in kläckningen tänkte jag, inte ett vak dom första 30 min. Fiskar med en kläckare ett tag men inte ett liv. Ser att fisken går ganska långt ut nu så värmen börjar väl sprida sig i vattnet oxå. Jag byter fluga till den största Rocken jag har, flugan landar på ytan och glider fram i vinden, plötsligt virvlar det till i ytan och linan spänns. Äntligen satt mothugget där det skulle men det såg ut som en liten fisk som tagit flugan. Glad att få drilla fisk igen börjar jag veva in tom linan under spöt men får sluta med det när fisken tokrusar och drar ut 5 meter till, gungningarna i spöt tyder på en skaplig firre. Jag och fisken ger och tar ett par gånger innan den sakta glider in i håven. En fin öring på 47cm och 1.2 kg. En riktig fet öring i fin kondition. Dagen är räddad..

nöjd efter 10 bom dom sista turerna...

Timmarna går utan ett liv och lite stekt pytt i panna hamnade i magen. Efter maten somnar jag in i en halvtimme på en sten i väntan på kvällsrycket.

Kvällstimmarna kan summera denna månad, det blåser upp, molnen tornar upp sig i väst, åskan börjar mullra och regnet kryper allt närmare!!

Det blev till att packa ihop och dra sig hemöver. Det blev trots allt en lyckad dag..

försöker leka proffsfotograf

snart drar laxfisket ihop sig och i år ska det fan i mig upp en fin jävel!!!!

ett år till nästa "rocken"roll fiske nudå...

Av Nicklas forsgren - 21 juni 2010 18:45

Då var de dags för en liten tävling mellan "storfiskarna" på jobbet. En blydängare denna kväll som man kan kalla för Ove och 2 st flugeleganter, jag och Abris. Väl framme på plats så börjar Ove daska drag i vattnet och vi flugare smyger sakta runt tjärn i väntan på vak. Inga försök från våran sida den första halvtimmen då inga vak kunde skådas. Vi slår oss ner på en udde och plötsligt plaskar de till 5 meter utanför oss. Abris som står redo med kameran säger åt mig att ta den så kan han samtidigt ta ett fint kort a`la mästaren MIlling. Sagt och gjort, viftar ut flugan till den plats där vaket syndes, kameramannen är redo, hinner inte ens gå 5 sekunder innan de smäller till i ytan och givetvis så står kameramannen och sover. Mothugget sitter perfekt men något stämmer inte? Fisken fortsätter att plaska i ytan i sin flykt ut mot sjön, men i fluglinan känns ingenting. Vevar in för att syna tafsen och märker att öringen måste ha svalt flugan och bitit av linan!? De blev alltså ingen bra bild, inte heller någon bra fisk. Typiskt för mig och min totalsumpning av flugfisket i år...

Blydängaren kommer till slut runt och han har självklart inte kännt något heller, men han skvallrar om många vak och plask på andra sidan. Så vi börjar smått traska tillbaka efter att vaken helt uteblev efter min fadäs.. Mycket riktigt så plaskar det på bra på denna sida och Abris intar en udde med en liten möjlighet att få ut flugan, själv går ja vidare. Plötsligt visslar han till och står med spöt böjt som en spänd pilbåge!!

Abris in action....

Jag vevar in flugan, slänger spöt på backen och rusar som en viss Bolt genom surhål och blötaiklädd vadarbyxor, tiden på hundra meter hade nog blivit 1m 30 sek. En kylig flugfiskare som elegant tröttar ut öringen och håvar in en fin torrflugeöring hinner jag iaf se, men andfådd blev jag iaf. usch vilken kondis man ligger inne med nu:)

1-0 tlll flugfiskarna

resten av kvällen kan kort summeras likt detta:

jag, storsumparen hittills missar 2 påslag när Ove distraherar mig fullständigt.

Abris, nöjd och belåten småkastar lite på vägen till bilen.

Ove blydängaren påstår att han hade en fisk på kroken, men saknar totalt bevis för detta.

resultat:

Flugfiske 1 fisk på land och 3 påslag

Blydängning 0,5 napp får han idag.

överlägsen seger för flugfisket denna 3 timmars tur!!!!

"tjo o tjim får ske på annan plats"