forsasfiske

Av Nicklas forsgren - 3 december 2011 08:00

Per "toss" Sundin har gjort det igen. I somras visade han nya vatten som innehöll fin öring och denna gång hängde jag med till nytt rödingvatten, trodde jag visste dom flesta vatten här i krokarna men så är inte fallet! Kanske varit lite insnöad på mina favorit vatten dom senaste åren. Efter en veckas mildväder och tomt på snö i Ånge så var det en ren chansning om isen skulle hålla eller inte trots den 3 december. Framme på plats så låg det ca 1 dm snö i skogen och isen var ca 1-1,5 dm tjock. Första timmen så fiskade vi av en djupkant som var totalt livlös och vi bestämde oss för förflyttning. Efter ca 200 m gång ut på sjön så skvallrar Tossen om ett grund som vi borde prova, sagt och gjort. Jag borrar på 2hål ett åt oss var och agnar på med maggot, medans jag mäter ut djupet så virvlar det till i hålet och dom vita fenorna skvallrar om röding. Efter en sommar utan pimpel så skyller jag på ringrostighet och rödingen släpper vid iskanten. Kort därefter tjoar Tossen till och står med full böj på sitt nya spö, slirbromsen får arbeta och kort därefter ligger Tossens största vinterfångade röding på isen.

En fin röding och hans största hittills på vintern. Det var blåsigt denna dag därav detta tokskratt för medans jag tog denna bild så blåste både vantar och ryggsäck iväg över blankisen!!

Vi verkade ha hittat fisken på detta grund och jag hinner knappt stoppa ner grejerna igen innan en röding suger i sig maggotten igen, en livlig kamp innan jag landade vinterns första för min del.

Dock så var den lite mindre än min kollegas fisk.

Efter det så var det tvärdött i en timme och kaffe med smörgås fick värma våra fiskesjälar denna stormiga dag.

Efter fikat så blir det ett nytt race och efter ca 3 minuters fiskande så hugger nästa röding för min del, Det ligger nog nått i att man ska "vila" vattnet lika mycket som man fiskar. En röding i samma storlek som min förra kommer upp och kort därefter hugger nästa på Pers spö, som tur var så var den inte lika stor som hans förra!

Sedan tvärdött igen, rödingen verkar gå runt på detta ställe och vi sitter lugnt kvar och avvaktar tills dom kommer tillbaka igen. Snön börjar trilla ner från himlen och isen täcks fort men plötsligt så hugger det till igen på mitt spö och jag kan landa min  3:e fisk för dagen. Per får inga fler och när ett par cm snö täcker isen så ger vi upp för dagen och snön har nog släckt lampan för rödingen för denna gång.

Ett fint vatten med potential och vi kommer garanterat tillbaka. Mina 3 fiskar drog tillsammans ner vågen till 2,7 kg och var relativt jämnstora, Tossens största låg någonstans mellan 1.2-1.3 kg.

Av Nicklas forsgren - 11 november 2011 22:30

Jag, farsan, Larsa och Wallin körde ett pass på 2:an igen. Tyvärr var det inte jag som fick en helt galen fight med öringen som rusade i många och långa omgångar.

3.2kg tvärhugg på djupet och rusade sedan 10-15m innan den slängde sig rätt upp i luften och visade upp sig innan nästa rusning påbörjades. Efter lite håvstrul gångerna innan så var jag säker på handen och efter ett par minuter kunde farsans personbästa ligga i båten. Tyvärr så hade jag själv bara ett hugg under dagen medans farsan fick en öring till och även harr och abborre. Men skönt med en 3:a efter många 2.5or på zon2. Kan bero på att jag rodde hela dagen men nästa sväng så är det min tur att känna på dessa rusningar.

Larsa och Wallin blev utan öring denna dag men Larsa lyckades inte rycka undan wobblern för laxarna som cirkulerar där och fick känna på en fight av en höstlax.

En trevlig dag i älven som alltid och detta snack som cirkulerar i olika medier har jag själv inte skådat utan tycker alla hjälper till med vad för beten mm som fungerar.

Det är kul med fiske och lite "ljugande" med likasinnande!!

Av Nicklas forsgren - 30 oktober 2011 22:15

Vid den här tidpunkten på året så brukar isen ligga på tjärnarna i västra medelpad. 27 oktober ifjol var vi på samma sjö och pimplade men denna höst vill inte bjuda på många minusgrader. Så båt och långdrag fick förgylla denna varma oktoberdag.

farsan och tossen i gassande sol den näst sista dagen i oktober.

Fisket var bra nog trögt och några småhugg var det enda vi kände från början. Farsan lyckades tillslut kroka en halvkilosröding. Det tröga fisket fortsatte och långdrag byttes mot spinnare och efter ca 20 minuter suger det till i farsan spö, en fin öring slänger sig vilt i ytan och vikten låg mellan 1-1.5kg men det roliga tog slut när jag skulle håva fisken. Denna gången så var det inte jag som krokade loss den med håven utan håven hade trasslat till sig och medans jag försöker fixa den så sliter sig öringen vid båtkanten och simmar vidare i djupet. Nu börjar farsan verkligen undra om jag jävlas med flit efter 2 turer med håvstrul!!! Själv säger jag inget i den frågan..

Åter till långdragen och eftermiddagen bjuder på ett lika trögt fiske men jag själv lyckades lura den största öringen för dagen med en vikt så nära kilot man kan komma, 0.96kg

en livlig vildöring som nästan ryckte med sig spöt ur spöhållaren, tyvärr inte en kilosfisk men ack så nära, 0.96kg

Totalt för dagen blev det 4 röding och 3 öring, några med hem och några som simmar kvar.

Nu väntar vi in isfisket och vintern!!!

Av Nicklas forsgren - 18 oktober 2011 22:15

Som rubriken säger så är Bergeforsfisket en riktigt avkopplande naturupplevelse. Denna gång var älven inte sig lik sen sist jag var där, bygget med det nya utskottet har tagit rejäl fart och zon 1 är i förändring. Som tur är så levereras ett fiske av mycket hög kvalitet bland sprängsten och dumprar. För dom som kan älven vill säga. Personligen så är jag i en läroperiod där alla tips testas och "fiskgropar" letas.

utsikten från vindskyddet på zon 2

Fisket börjas och farsan är inte sen med att lura upp en blanking på kilot, tyvärr var det på tok för mycket lax kvar och det kändes som öringen inte riktigt ville simma omkring ute på zon 2. En öring av finare valör biter tag i farsans vobbler och drillas in till båten, håvningen som jag har gjort 1000 ggr förut misslyckas kapitalt när jag av någon anledning lyckas dra fast ena kroken på utsidan håven!!! Därpå bryter sig öringen loss och simmar vidare i vattnet. Lite snopet tittar vi på varandra och jag försöker väsa ur mig någon bortförklaring, det lyckas inte särskilt bra.Fisken var iaf blank och hade nog dragit ner vågen mot 2kg strecket. Lite mera kryssande över älven och ett rejält hugg drar ut lina från min rulle, härliga knyckningar och tankarna om den första havsöringen över 3 strecket snurrar runt i skallen. Efter lite ge och ta så beter den sig som en halvdö gädda och följer snällt med in till båten, en slemmig halvdö och färdigrökt laxhane kunde sedan krokas loss från mungipan och få en chans att överleva till nästa höst.

en tokslemmig och inte alltför vacker fisk denna årstid. uppskattad vikt 7-8 kg. Ville tydligen inte ens kolla på den stackaren under fotningen.

Jag tackade för kampen men pussen innan releasen lät jag bli och uppmanade honom att hugga på min fluga nästa juli ist. Mitt över dagen intogs några grymma varma mackor och inväntade kvällsnappet. Båt nr2 denna dag med Larsa och Wallin hade inte heller haft något extremt fiske på förmiddagen.

Wallin som är mest känd i musikkretsarna men även en fisketok lyckades iaf få sin första "älven" öring en övervintrare på 1.85k Under kvällsfisket möter tyvärr Herr Sälskalle upp och simmar runt hela kvällen på 2:an och fisket var därefter väldigt dött. Några enstaka öringar kom upp och några åkte tillbaka till älven igen men alla fick fisk denna dag även om dom stora var väldigt sällsynta och svårflörtade. Nu ska det planeras revansch i november och trots traktorer, flygplan och sprängladdningar som detonerar så är det något speciellt med älven, har man en gång provat på så är man fast!!

over and out

Av Nicklas forsgren - 29 september 2011 23:00

Dags för årets sista båttur på Holmsjön, tidig upptagning för service och lite fixning på båten innan vintern kommer farandes. Jag,Larsa och farsgubben drog ut på förmiddagen denna underbara höstdag. Solen var på strålande humör och termometern steg till 20 grader på eftermidagen trots att det var sista dagarna i september.

En mycket fin brittsommardag.

Det börjar tryta i lådan på favvo wobblern som givit en hel drös med fisk på sistone, mängder med abborre och gädda men även en öring som gick loss vid båtkanten. Det blev inte fler utav dom när farsgubben skulle slå loss lite gräs från krokarna i vattenytan, antingen så var han starkare än Magnus Samuelsson eller så var det en mycket sönderbiten wobbler. Troligen var det de sista för efter ett däng i vattnet så lossnade hela kroppen och sjönk till botten medans en ensam sked hängde kvar i tafsen. Stikkan provade alla möjliga färger efter det men inte ett hugg på hela dagen för hans del. På både mitt och Larsas spö nappade de hyffsat på våra sista finsimmarbeten.

en aborre på 1.0kg som inte kunde motstå min wobbler.

Öringen lyste med sin frånvaro och teorin vi hade efter dom 2 första turerna när det gick på öring bägge gångerna verka stämma. Blir nog några timmar till innan nästa öring lyckas luras upp ur djupet. Dagens största gädda stog Larsa för.

Dagens största som nosade på 4 kilosstrecket.

Tyvärr så åker båten upp på land nu och öringarna i sjön får gott vänta till nästa år och växa sig större och fetare!!

Nästa sväng blir den 18 oktober då det siktas på havsöring på 2kg och större i Bergeforsen!!

Av Nicklas forsgren - 24 september 2011 00:45

Dags för första upplagan av den prestigefyllda fisketävlingen Mc Bengt FC i Holmsjön/Bysjön utanför Ånge. Min arbetskollega Bengt Ahnlund föreslog att vi skulle köra en årlig trollingtävling vid våra stugor och jag var som sagt inte sen att svara ja på denna MYCKET prestigeladdade tävling. Jag och Mc Bengt bor nämligen grannar i våra hus, jobbar på samma ställe och till råge på allt så ligger sommarstugorna självklart bara några hundra meter ifrån varandra. Därav ser vi varandra ganska ofta och förloraren kommer därmed att få höra detta rätt ofta. I mitt lag hade jag styrt upp ett lag utav mig och storfiskarna Fredde Ivarsson, farsan och dagens wildcard Micke Ledin som fiskade senast för ett par år sedan med sitt eminenta konsumspö. Motståndarna var Bengt med den febrile fiskaren Larsa Hagström och Mats Nilsson. Dagen till ära hade även Ludde slutit upp med sin båt och halva Juånäset till sin hjälp med stortrollaren "skinny" i spetsen. Poängräkning var på förhand ganska bevärlig, allt för att vi inte skulle veta hur vi låg till. 10:00 kastades betena i sjön och det dröjde inte länge innan Ivarsson kunde landa dagens första gädda, därefter följde ett skapligt gäddfiske med tyvärr många tappade och ev. även en öring som hugg och rusade hejvilt tills den lossnade. Farsan drog även till med en tidig abborre vilket var bra för varje art hade olika poäng.

farsan med sin inte så stora men ack så viktiga abborre.

Mitt på dagen blåste det upp rejält och vi testade öringsvängen en gång utan resultat, så vi gick fort över till gäddfisket igen. När det var dags för lunch kunde vi snabbt räkna ihop till 8 gäddor och en abborre, vi trodde den "borren" var viktig men det skulle ändra sig fort. Bengt skvallrade nämligen om ett fint abborrfiske med ett gäng runt kilot. Under lunchen surrades det en hel del men det största ämnet handlade om vilket håll norr låg åt.

en härlig lunch vid sjön med likasinnade är inte fy skam..

Efter lite nystekta kolbullar och någon liter sportdryck så var det dags för dom sista timmarna när allt skulle avgöras.

jubel när fisket äntligen skulle dra igång igen.

Nytt ställe efter lunch och fisket fortsatt som på förmiddagen med några tapp och även ett gäng gäddor landade. Vi lyckades få en abborre som låg på 8hg och dagens största gädda som snuddade 3-kilos strecket, men tyvärr lyste monstren med sin frånvaro. Efter den fina abborren och 13-14 gäddor trodde vi att vinsten var ett faktum och det skulle firas såklart.

segerskumpan.

När vi tillslut styrde in till bryggan i mörkret så var det såklart en gemensam avslutning på dagen med mat och tillbehör där det febrilt diskuterades vinnare och orden sköljdes ner med svalkande dryck långt in på natten..

Förmiddagen därpå visade sig vädret från sin absoluta bästa sida och segraren skulle utses..

utsikten från stugan i underbart höstväder

Väl framme hos Bengt så visar det sig att dom lyckades lura riktigt fina abborrar med 4st över våran 0.8kg

Bengt med den största av 4 fetingar 1.2kg

Efter mycket omräkning av poäng så står Bengt som vinnare av den första upplagan av Mc Bengt Fishing Competition

resultat 14-11 och den 3:e båten njöt mest av dagen och vägde inte in en enda firre. Tror inte dom landade någon heller, om dom ens fiskade!? Men trevligt hade vi allihopa och det är det viktigaste!!!

Av Nicklas forsgren - 3 september 2011 02:30

Jag och Per Tossen Sundin hade planerat att åka ut med båten och dra storöring på sjön, men när morgonen kom vaknade jag upp med feber!! ILLA..

Ringde och meddelade Per detta som planerade att åka upp till jämtskogen själv och fördriva ett par timmar. Sagt och gjort så kommer han så småningom hem med en grym tjärnöring!!

Det är nog sista gången jag ligger hemma ist för att proppa i mig alvedon och hänga med.. Men ska dra iväg nu när Per jobbar och knäcka han!!!

Höstfisket har startat riktigt bra så här långt!!

Av Nicklas forsgren - 31 augusti 2011 01:45

Det var ett tag sen det skrevs nåt på denna sidan, men faktum är att det enbart blivit 3 st fiskesvängar i juli och augusti. Detta pga att jag blivit en stolt far till världens underbaraste dotter i mitten på augusti, så jag har helt enkelt fokuserat på andra saker än fiske.

Den 12:e juli var det fisketävling i Hundtjärn i Stensjö området efter regnbåge och självklart for jag dit. Det var 1:a tävlingen för mig på säkert 20 år så jag visste inte vad jag skulle förvänta mig. Efter minst en vecka med värme och sol så bjöd denna dag på riktigt höstväder, ihållande regn, kraftiga vindbyar och en temperatur på ca 14-15 grader. Detta medförde att kastspöt följde med och inte flugspöt, Knosas dynamiten och lottospinnare hade jag tänkt variera mellan och självklart försöka kamma hem segern. Det var bla ett fint flugset med på prisbordet som för övrigt hade flera fina grejer som jag siktat in mig på. Reglerna var det dock vissa som inte läst så noga så när startskottet gick så hade vissa plockat upp nån regnbåge redan, men det försprånget tänkte jag plocka igen.

Dom första 5 kastena resulterade i 2 fiskar och 2 tappade sedan dog huggen av lite, fisken trodde väl att det var 3:e världskriget när det började vina bly överallt omkring om!! Efter 2 timmars fiske i hällregnet så hade jag iaf fått upp 7 fiskar och tappat lika många, dels så släppte dom självmant och någon strulade jag bort vid landningen. Dags för invägning och min vikt hamnade på 6700gram, det slutade med en 2:a placering. Vinnaren hade 7100gram varav en "tjuvstartad" fisk, men segern strulade jag själv bort med endast 50% landade fiskar så det är inte så mycket att säga om det.

Lite rökfiskar och en fin rygga från Vaude blev resultatet denna dag.

Finns även en artikel i Dagbladet om detta:

www.dagbladet.se/nyheter/ange/1.3706146-tappra-fiskare-trotsade-det-ihardiga-regnandet

Nästa sväng blev i slutet av augusti, har äntligen sålt min Bayliner och införskaffat mig en Höga Rodd 440 med 50hkr Suzuki...

Nybåten som ska ge mig mitt livs öring..

Efter att inkörningsperioden var klar på denna så drog jag och farsan ut från stugan till Holmsjön (i Ånge) för lite provfiske. Har aldrig kört i denna sjö men ett antal storöringar har tagits i denna sjö, senast i sommar när en 10 åring drog en fet öring på 5.5kg, snacka om fiskeupplevelse för han.

Även denna enorma skapelse är hämtad ur den sjön..

Det började lite trögt med fisket och någon öring syntes inte till, däremot fick vi nån liten gädda. Efter någon timmes körning hugger det på farsans spö och fisken rör sig inte som en gädda, efter en rätt slö kamp så visar den upp sig vid båten och en grann öring vänder på sig och drar iväg mot botten innan den kliver av och tackar för sig. Lite uppgivet kan vi dock konstatera att det finns ju huggvilliga öringar i sjön.

Farsan med en uppgiven blick om en öring i 2kg klassen..

På hemvägen får vi ytterligare någon gädda men öringarna höll sig undan..

Nästa sväng så skulle det tas revansch på öringen, samma fiskare och i samma härliga väder gled vi ut på sjön och sänkte ner våra wobbler. Efter max 10 min färd så hugger det till och slirbromsen får jobba, när jag tar spöt ur hållaren så hoppar det en fisk rätt upp i luften och jag ser att det är en öring. Den följer med ett par meter innan den på nytt slänger sig runt 1 meter rätt upp i luften och hjärtat är i halsgropen ett tag, men den verkar sitta säkert. Väl inne vid båten så rusar den ett par gånger och står även vid botten och trycker, men efter en ruggigt rolig kamp så kan vi håva in min första öring från denna sjö!!!

En livlig rackare på 60cm..

jag får även ett par gäddor och en aborre denna dag och fiskade ifrån farsan totalt som inte ens kände en fisk denna dag. det är alltid kul.

Efter 2 turer med en tappad och en landad så lär det väl dröja ett tag innan det blir någon öring igen om man ska kolla på antalet timmar som folk lagt ner i denna sjö och antalet öring som tagits.