forsasfiske

Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Nicklas forsgren - 10 november 2012 23:30

ÄNTLIGEN!!! Som herr Fylking skulle ha sagt, dags för min och farsans pimpelpremiär. Dagen innan satt jag vid köksbordet och knöt lite nya linor och pirkar, en dunk rödvin hjälpte mig på traven.

Framemot sentimmarna rann vinet ner snabbare än Bolt springer sista 40 på 100 meter. Kan ha varit förväntningarna som gjorde att tröttheten inte infann sig och behovet av sömn kändes alltmer som bortblåst.

Klockan var ställd på 0700 men den lyckades jag missa, av någon anledning så hör jag farsan ute på gården och jag flög upp ur sängen och på halvvingliga ben öppnade jag dörren. 10 min senare var vi på väg.

Resan denna gång gick upp till jämtskogarna och nysnön låg fint på sjön och döljde alla rörelser vi gjorde. Borra upp ett gäng hål där jag sett mycket fisk i höstas och fisket kunde börja. Farsan öppnar bra med en fin röding inom 5 min. Efter ett hålbyte för han så tog det max 1min innan hann drog nästa. Själv hade jag varken känt eller sett en fisk genom den 1dm tjocka isen.

Farsan med sina första rödingar denna vinter.

Jag nötte på i alla hål men inte ett liv för min del. Farsan provade sitt 3:e hål och vips så drog han upp sin 3:e och även största röding för denna dag.

Efter det så tog plusgraderna över på sjön och den lilla nysnö som låg försvann allt snabbare och fisken lyste därefter med sin frånvaro. Kanske blev den skygg eller så var vi för dålig.

3-0 till farsan och det är en sits som jag inte är van vid eller vill sätta mig i nåt mer, kan väl skylla på en lätt bakfylla denna dag men nästa gång smäller det!!!

Av Nicklas forsgren - 8 november 2012 22:48

28 OKTOBER

Fredrik Ivarsson skulle hjälpa svärfar Anders upp med den "lilla" flotten innan den frös fast på sjön. För att göra det krävdes en transport över sjön och självklart slängdes några drag i vattnet. -7 grader på morgonen, vindstilla och klarblå himmel, en alldeles perfekt höstdag. Att det dessutom blev en tjockis på 3 panner gjorde förmodligen inte dagen sämre.

Ivarsson med sin första öring i sjön. En riktig grann julgris. Grattis.

6 NOVEMBER

Jag och Tossen hade dagen innan varit runt och kollat isläget runt om byn och det såg lovande ut. Tyvärr jobbade jag denna dag så jag fick sitta på jobbet och bevittna Tossens första isfiske på mms.

4 granna rödingar på isfiske och därmed åker sommarutrustningen in i garderoben för denna säsong. Välkommen isfiske säger vi isället. Min ispremiär kommer nu till helgen på 3 eller 4 olika vatten.

Laddad till tusen...

tjing

Av Nicklas forsgren - 29 september 2012 00:00

Efter en varsin tur på sjön jag och Larsa i olika båtar med ett resultat på 2.66kg respektive 3.85kg på sjööringen så tänkte vi, om vi fiskar i samma båt så kanske vi får en öring på 6.51KG. Alltså den ihoplagda siffran. Vädret var tyvärr i det blötaste laget på förmiddagen men vi kämpade på i regnet och vinden men allt som ville hugga var ett par gäddor på våra paravaner.

Ett par hyggliga gäddor på ca 3panner. Vi kryssar öringstället några gånger utan resultat innan det tar tvärstopp på mitt spö. Ett par rejäla gungningar i spöt följt av en rejäl rusning så vankas det stor fisk. Den gick efter botten och vägrade visa sig, ett tag stog den rakt under båten och vägrade lyfta sig. Tyvärr så var fighten ruggigt likt en gädda men efter lite tankeverksamhet och förhoppningar så har faktiskt vissa öringar betett sig likadant i sjön. När den senare visar sig i ytan och vänder åter mot djupet ser den ovanligt ljus ut och för en stund så är det en öring i våra tankar. Men ack så fel man kan ha. Den illavarskande tanken om en gädda visade sig vara sann, och efteråt så borde vi väl insett det från början men förhoppningarna finns ju alltid där.

3.e slempelle över 8:a i år och då har siktet aldrig varit inställt på gädda...

Får se om det hinns med någon fler tur i sjön eller om Bergeforsens havsöringar får stå på menyn under resten av hösten.

Av Nicklas forsgren - 28 september 2012 02:52

Har inte hunnit med att uppdatera bloggen på sistone, men fiske har det blivit och fisken har varit huggvillig. Ska sammanfatta alla turer i korthet med bilder.

19/8

Farsan som aldrig dragit en aborre över kilot på sommarfiske har varit lite avundsjuk på denna sommar då han har prioriterat snickring framför fisket. Och denna sommar har aborrarna verkligen varit på g. Denna gång var han med och målsättningen var såklart en borre över kilosgränsen.

Sagt och gjort. 1.25kg vägde första kilosborren på sommarfisket för farsan.

Sista repan för dagen fick bli på ett klassiskt öringstråk där det tokhugg på farsans spö och han kan bara se på när öringen slänger sig i luften och lossnar från kroken. Låter bara dumt att spekulera i vikt men kan konstatera att den var stor och gubbens öringsförbannelse med tappade fiskar i sjön fortsätter.

22/8 BORRE NR12 OCH 13

Var ut på sjön igen. Aborrfisket är hur kul som helst och denna tur riktades oxå in på dom randiga krabaterna.

Lyckades dra upp 2st dugliga denna gång. 1.14kg resp 1.30kg

29/8 FISKE MED SAMBO.

Det är inte varje gång det löser sig så att Åsa kan följa med ut på en sväng, men denna dag blev det så. Vädret var på topp och jag tror det blev sista sommardagen detta år. Fisket var rätt trögt i början men Åsa fick dra någon gädda och aborre innan det var tvärstopp i mitt spö och fighten kunde börja.

Upp kom det en gädda på 8.1kg och Åsa var glad att den inte högg på hennes spö.

Vi pausade på en lämplig strand och njöt av solen med nystekta kolbullar och en kall. Ozzy (hunden) fick oxå följa med och stortrivdes under filten i båten.

30/8 FÖRBANNELSEN BRUTEN.

Jag och farsan drar ut en förmiddag för ett öringsvep på sjön innan det skulle anlända gäster till stugan för lite surströmming. Denna gången bröts förbannelsen för farsan och han lockade upp 2st storöringar ur det djupa blå.

Jag vet om fisken syns på bilden men den första var iaf tagen nu. Det kan bara bli bättre i framtiden. Bägge 2 simmar fortfarande kvar i sjön på tillväxt.

12/9 TJÄRNFISKE IGEN

Efter att bara kört på sjön i sommar var det skönt att fiska lite tjärnöring igen. Tossen hade dragit flera fina fiskar här i höst med ett gäng över kilot så förväntningarna var rejält uppskruvade.

Några av Tossens fina kilosfiskar från tidigare dagar.

Denna gång så fick jag äntliga känna lite öringsgung i spöt igen och redan vid 8snåret på förmiddagen denna underbara septembermorgon hade jag landat en öring på 1.2kg

Flera stora fiskar visade sig i vinden men ingen som ville hugga. Mitt på dagen så får jag ytterligare ett hugg och denna gång var det en rödbukig.

Denna klarade dock inte att spränga 1-kilosgränsen men vacker var den.

21/9 DÄR SATT DEN

Farsan hade inte tid att följa med ut på sjön denna gång, jag lämnade honom med orden att idag blir det inget aborrfiske utan enbart öringsnötning. Det kom upp 2 gäddor innan första öringen kom upp, runt 8hg och 5 min senare kommer det upp ytterligare en likadan öring. Dom 2 första som inte har lossnat för min del i år men dom fick friheten åter i väntan på den större som jag skrev på Fejjan. Mycket riktigt så hugger en 3:e öring och den var större, många hopp och några rusningar sen gled den in i håven.

nytt rekord i sjön för min del men är inte nöjd för det. Dom större finns där.

23/9 Öring 3.85kg

Larsa Hagström som drog en öring på 1.9kg i våras var inte heller nöjd utan for ut i båten med sonen och det visade sig vara ett klokt beslut.

Det var även på Willes spö det nappade men efter 20 minuter fick Larsa hjälpa till när armarna var slut på grabben.

3.85KG och det verkar vara dom ungas år i sjön. Bara att lyfta hatten och säga grattis även om man blir lite avis.

Nu drar havsörings fisket igång snart och denna säsong har några veckor kvar!!!

Av Nicklas forsgren - 17 augusti 2012 23:26

Vi börjar med Holmsjötrollingen som går av stapeln i stort sett varje år. Dock är det första gången som jag deltar, denna gången i Mats Nilssons båt tillsammans med MC Bengt. Tyvärr så belutade tydligen dessa berömda kraftbolag att höja sjön med 3dm över natten så fisket var skit för samtliga 6 båtar som deltog. Som tur var så var det jättetrevligt hela dagen istället. Fisken stog på sedvanliga ställen men huggen totalt uteblev.

Lunchdags och obligatoriskt ljug om alla öringar som kommit upp.

När dagen var avslutades och alla båtar äntrat stranden så syndes det att det skulle bli jämt resultat. Efter invägning så visade det sig att Jockes båt vann denna dag.

Stolt ägare till vandringspriset i ett år framöver.

För våran del så fick vi störst aborre men tyvärr för klena gäddor för att blanda oss in i toppstriden, öringen uteblev för alla detta år.

Efter prisutdelningen så drog vissa hemöver och vissa stannade kvar för att dränka kroppen i förädlade drycker till framåt 5-tiden på morgonen.

Mats vänder hemåt i kvälls skenet.

Tack till tävlingsledningen som styrde ihop en kanondag förutom på fiskefronten.

REVANSCH PÅ SJÖN.

Lät sjön vila någon dag innan jag provade igen, denna gång så var vattennivån intakt och förhoppningsvis skulle fisken hugga bättre denna dag. Kom ut vid 18 tiden och körde till 21:30 sen mörknar det på rätt fort.

Fin kväll att puttra runt i sjön. Det var jag inte ensam om att tycka, ytterligare 5 båtar var ute.

Gäddorna var det bra fart på och 6-7 st krokades och på slutet tog en fin aborre draget mitt.

11:e kilosborren i år, det börjar kännas som samma storlek på dessa borrar nu, måste leta nya ställen för att hitta den där 2-kilos som jag siktat in mig på i år.

Ytterligare en fin kväll tillbringades i båten, 3timmars fiske för att locka sjöns storgrisar. 3 timmar är väldigt lite på sjön så jag kryssade ett och samma grund med blandat resultat, fisken fanns där men det var trögt.

Slempelle valde iaf att hugga denna kväll som inte bjöd på någon storaborre...

Av Nicklas forsgren - 1 augusti 2012 01:30

Peter Bengtsson, den glade skåningen som tidigare i år varit här på besök och drog fina öringar dök upp och ville fiska storaborre. Självklart sa jag och garanterade aborre på 1 kilo. Dagen var helt perfekt för aborre med sol och vindstilla. Vi körde över grundet som har levererat fisk dom senaste gångerna men fisken gick inte i stim denna dag utan lite utspritt här och där. Gäddorna däremot var riktigt på hugget och jag tror vi landade runt 12 stycken fightglada slemnissar denna dag. Bengtsson lyckades nästan på en gång knäcka sitt PB på borre med en sprattlig rackare på 0.70kg Därefter följde några tappade aborrar som var betydligt större innan vi såg ett ställe där aborren gick i ytan och åt småfisk. Vi behövde aldrig ankra fast denna dag då båten låg helt stilla mitt på sjön. Det plaskade febrilt runt båten och vad vi en kastade över vaken så högg det ilskna små borrrar med en toppvikt runt 0,5kg. Till och med på Bengtssons drag från Cypern som aldrig levererat förut funkade idag. Lite smått orolig över mitt tidigare löfte om en kilosborre då enbart gäddor högg i 1.5 timme. Vi tog matrast och åkte in till stranden och grillade lite korv och även hamburgare som blev till kebab innan de var klart, men den historien låter vi vara.

En helt magisk kväll tyckte Bengtsson på ett underbart ställe. Kul att visa upp hemvattnen tycker jag, men även att jag har någon guidad tur av Bengtsson himself i Bergeforsen till höst tillgodo nu;)

Efter grillningen och ett regnväder som drog förbi så testade vi lite på öringstråket men inte ett napp och inte ett utslag på lodet. Vi beslutade att köra på aborrstället igen och blåste i full fart dit.

När vi väl fått i grejerna i vattnet igen så hugger det på Bengtssons spö efter 15m och den beter sig lite underligt. När den närmar sig båten så visar sig fisken i ytan och det är en öring. Tyvärr så lossnar den 5cm från håvkanten och simmar kvar i sjön. Vikten på den låg mellan 1.5-2kg, oturen med öring och min båt fortsätter i år. Men alltid kul när en förstagångsfiskare i sjön får känna på sjöns storöringar. Ytterligare någon gädda och aborre hugger innan det är dags för Bengtsson att öka på sitt PB. Eller om det var innan maten, kommer inte riktigt ihåg.

0.72 kg vägde denna som den gitarrspelande fisketokiga påg från Sundsvall vevade in.

Tiden rann iväg och en av dom sista fiskarna som hugg denna kväll valde mitt drag och äntligen fick jag visa upp en kilosaborre från sjön.

1.10kg vägde denna granna pjäs och nöjt styrde vi båten in mot land denna lite tröga kväll. Men kan konstatera att dom 6 sista turerna givit aborre över kilot och det verkar som jag hittat ett bra ställe för all fisk när det även tappats 2 öringar där på dom 2 senaste turerna. Nu har det slipats och bytts krokar inför den årliga Holmsjötrollingen som går av stapeln i helgen, det är ett riktigt hårt motstånd av några öringsrävar i sjön men vi ska göra vårt bästa för att ge dom en match...

Av Nicklas forsgren - 27 juli 2012 22:45

Drog ut på sjön och siktade in mig på aborrar denna dag och maken till aborrfiske har jag sällan skådat. Började fiska vid 09:30 och klockan 10:00 hade 2 st kilosborrar huggit.

Efter det så dog det av i denna djuphåla och jag irrade runt och letade grundkanter, lyckades tillslut hitta ett nytt grund som gav flera hugg så fort jag passerade dess djupkant. Fisken stog mitt på dagen på 6-10m djup och var lite trixig att lura. Fick några stycken på 0.8-0.95kg innan det hugg till lite annorlunda i spöt, korta snabba knyckningar följt av en hård rusning som avslutades med ett 1 meters hopp. Det var en av sjöns öringar som slagit till men tyvärr lossnade den i hoppet. Såg ut att ligga någonstans mellan 2-3kg. Vinden tilltog mitt på dagen och det var lite svårt att styra båten och drilla fisk samtidigt men mitt på dagen var det roligt fiske och 2st kilosknölar kom upp i båten och några lossnade vid båtkanten.

Även några gäddor small på men idag var det aborre som gällde. Med lite flyt denna dag hade det kunnat landas 10st över kilot men alltför många lossnade innan håven. På eftermiddagen tog ytterligare en fin aborre kroken och dagen avbröts innan solen brände sönder blekspäcket mitt.

En sanslös dag men sjön vill inte släppa fram den där 2-kilosborren till mig riktigt än, men skam den som ger sig...

Av Nicklas forsgren - 25 juli 2012 21:00

3 borrar över kilot på 2 timmar och ett gäng strax under kilosstrecket. Det blev resultatet när jag och Alex var ute en snabb sväng på sjön. Första timmen när vi började var det riktigt trögt, Alex fick en liten gädda och jag en lite borre men det var inte dom storlekarna som vi var ute efter denna kväll utan vi siktade på en kilosaborre till Alex. Efter ett byte till en annan del av sjön så visade sig mycket fisk på lodet vid en djupkant och vi började fiska av kanten med våra wobblers. Efter 5 minuter så hugger det på Alex spö, en riktigt stor aborre hade tagit draget och Alex tyckte att det var tungt och jobbigt att veva in, men han fick veva och slita med den helt själv.

En mycket stolt kille som precis vevat in sin första storaborre. 1.31kg vägde den.

Vi körde fram och tillbaka över den kanten och fisken högg hela tiden, vi fick ett par runt halv kilot som fick simma tillbaka innan det var dags för ett av många dubbelhugg denna kväll, min som kämpade febrilt lossnade vid båtkanten men det var minst en kilosfisk men Alex lyckades hålla kvar sin på kroken.

Tyvärr nådde den inte kilot men ack så nära. 0.98kg men killen var jättenöjd ändå.

Efter ett par stycken runt 0.8-0.95kg bitar så var det dags för min första kilos för kvällen.

1.04kg

Vi tappade bort fisken där en sväng och fick en gädda på 3kg medans vi letade oss tillbaka till borrarna.

Alex började tycka det vart sent och lite kallt så vi körde en sista sväng på kanten och ytterligare en bjässeaborre släppte mitt drag vid båten. Strax efter 22:00 just innan vi ska veva upp så kommer ett sista hugg på min wobbler.

1.21kg men ändå långt ifrån 2kilosbiten som jag tänkt ska krokas i sommar.

Sen styrde vi kosan mot stugan där vi avslutade med rökt aborre på knäckebröd innan Alex garanterat somnade in nöjd och belåten.