forsasfiske

Direktlänk till inlägg 20 juli 2013

KILOSBORRAR OCH EN 13.6KG GÄDDA

Av Nicklas forsgren - 20 juli 2013 00:15

2-dagar på sjön och lite nya grund som hittades.

DAG1

20/7 och jag och farsan skulle dra kilosborrar. Vi körde runt på grundet där det ifjol högg kilosfiskar på varje tur, men denna dag var det trögt med dom stora. Aborren var på g men tyvärr bara i storleken upp till 8hg. Vi fick ca 30 st och dom flesta returnerades, någon sparad till röken fick följa med i baljan. Även några gäddor högg men ingen stor. På hemvägen till stugan stannar vi till på ett ställe där det ryktas har gått fin borre förut och efter 3 min så hugger det på farsans spö.

skaplig rackare på 1.09kg

Efter den firren kör vi runt på samma ställe men ingen mer borre ville hugga. När vi vänder för sista rundan så hugger det till på farsans spö utav av det grövsta! Kan vara det värsta hugg jag skådat i denna båt. Helt utan förvarning så börjar det fullständigt skrika i rullen, fisken stannar till ett tag innan den på nytt hejdlöst sticker iväg och släpper. Kvar satt 2 frågetecken och undrade vafaaan var det som hände nu, förmodligen var det kontakt med en av sjöns bjässar till öring eller så var det Storsjöodjuret som simmat vilse? Men farsan har något otalt med dessa klunsar för detta var nog 3:e som släppte för hans del, nästa gång tycker jag det är dags för mig att få känna på dom.

Dag 2

26/7 skulle egentligen bara frakta båten till upptagningsstället för en tävling dagen efter, men tog ett spö och körde en vobbler bakpå. Kände litet sug att utforska nya grundet lite mer. Hinner inte köra mer mer än 3min innan första borren hugger och den låg strax under kilot, nästa hugg gav en kilos iaf.

1.04kg vägde den in på.

Efter det följde ett gäng borrar mellan 0.4-0.9kg och även ett par gäddor runt 2-3kg, innan det var dags för nästa kilos.

1.14kg efter den gick solen ner och fisken återgick till djupet eller nåt för huggen totalt uteblev efteråt.

Mitt kusinbarn från Malmö Adrian är en blivande storfiskare, eller ÄR en storfiskare kanske det heter. Han förgyller någon vecka på sommarlovet i norrland och fiskar i stort sett varje dag. Denna dag som han förmodligen aldrig glömmer följde han med morfar Kurt även kallad långdragskungen ut på sjön och körde lite vobbler när det blir tvärstumt på spöt hans. Efter en LÅNG kamp med en bjässe på kroken och lite skakiga ben så landar han en drömgädda.

Detta gigantiska gap kunde nästan svälja grabben.

Hursomhelst.  120cm lång och 13.6kg.  Tror nog att han drömmer om denna dag i ett par månader framöver.

Jag fick själv en gädda på 120cm som grabb och kommer ihåg varje sekund än, men den vägde tyvärr bara 9.9kg