forsasfiske

Direktlänk till inlägg 24 september 2011

Fisketävlingen Mc Bengt FC i Holmsjön Ånge

Av Nicklas forsgren - 24 september 2011 00:45

Dags för första upplagan av den prestigefyllda fisketävlingen Mc Bengt FC i Holmsjön/Bysjön utanför Ånge. Min arbetskollega Bengt Ahnlund föreslog att vi skulle köra en årlig trollingtävling vid våra stugor och jag var som sagt inte sen att svara ja på denna MYCKET prestigeladdade tävling. Jag och Mc Bengt bor nämligen grannar i våra hus, jobbar på samma ställe och till råge på allt så ligger sommarstugorna självklart bara några hundra meter ifrån varandra. Därav ser vi varandra ganska ofta och förloraren kommer därmed att få höra detta rätt ofta. I mitt lag hade jag styrt upp ett lag utav mig och storfiskarna Fredde Ivarsson, farsan och dagens wildcard Micke Ledin som fiskade senast för ett par år sedan med sitt eminenta konsumspö. Motståndarna var Bengt med den febrile fiskaren Larsa Hagström och Mats Nilsson. Dagen till ära hade även Ludde slutit upp med sin båt och halva Juånäset till sin hjälp med stortrollaren "skinny" i spetsen. Poängräkning var på förhand ganska bevärlig, allt för att vi inte skulle veta hur vi låg till. 10:00 kastades betena i sjön och det dröjde inte länge innan Ivarsson kunde landa dagens första gädda, därefter följde ett skapligt gäddfiske med tyvärr många tappade och ev. även en öring som hugg och rusade hejvilt tills den lossnade. Farsan drog även till med en tidig abborre vilket var bra för varje art hade olika poäng.

farsan med sin inte så stora men ack så viktiga abborre.

Mitt på dagen blåste det upp rejält och vi testade öringsvängen en gång utan resultat, så vi gick fort över till gäddfisket igen. När det var dags för lunch kunde vi snabbt räkna ihop till 8 gäddor och en abborre, vi trodde den "borren" var viktig men det skulle ändra sig fort. Bengt skvallrade nämligen om ett fint abborrfiske med ett gäng runt kilot. Under lunchen surrades det en hel del men det största ämnet handlade om vilket håll norr låg åt.

en härlig lunch vid sjön med likasinnade är inte fy skam..

Efter lite nystekta kolbullar och någon liter sportdryck så var det dags för dom sista timmarna när allt skulle avgöras.

jubel när fisket äntligen skulle dra igång igen.

Nytt ställe efter lunch och fisket fortsatt som på förmiddagen med några tapp och även ett gäng gäddor landade. Vi lyckades få en abborre som låg på 8hg och dagens största gädda som snuddade 3-kilos strecket, men tyvärr lyste monstren med sin frånvaro. Efter den fina abborren och 13-14 gäddor trodde vi att vinsten var ett faktum och det skulle firas såklart.

segerskumpan.

När vi tillslut styrde in till bryggan i mörkret så var det såklart en gemensam avslutning på dagen med mat och tillbehör där det febrilt diskuterades vinnare och orden sköljdes ner med svalkande dryck långt in på natten..

Förmiddagen därpå visade sig vädret från sin absoluta bästa sida och segraren skulle utses..

utsikten från stugan i underbart höstväder

Väl framme hos Bengt så visar det sig att dom lyckades lura riktigt fina abborrar med 4st över våran 0.8kg

Bengt med den största av 4 fetingar 1.2kg

Efter mycket omräkning av poäng så står Bengt som vinnare av den första upplagan av Mc Bengt Fishing Competition

resultat 14-11 och den 3:e båten njöt mest av dagen och vägde inte in en enda firre. Tror inte dom landade någon heller, om dom ens fiskade!? Men trevligt hade vi allihopa och det är det viktigaste!!!

cv writers

13 december 2011 09:01

Fishing can be really amazing if you know how to deal with it!