forsasfiske

Av Nicklas forsgren - 20 juli 2023 14:39

Kapten Hellström har ordet.

Topp 3 på kylslagna Juni-fisken under helgen.

Då gick den årliga öringtrippen med Forsa av stapeln.

Vi hade spanat in ett nytt område med chans på riktigt stor öring. Planeringen inför resan startade redan i vintras. Ett mindre sjösystem sammanhängt med åar som lämpade sig för både trolling och spinnfiske. Tanken var att ha lite olika alternativ beroende på vindstyrka. Det var en bra tanke, för vindbyarna låg under hela resan på härliga 9-12 s/m vilket omöjliggör effektivt fiske på stora fjällsjöar.

Jag hade satt Forsa på den viktiga uppgiften att leta reda på någon sjösättningsplats med hjälp av olika flygfoton. Han levererade som vanligt. Ingen av oss hade ju varit i området tidigare och det fanns noll info på nätet. Men nog fan hittar han en liten skruttig sjösättningsplats där vi också kan resa tältet och kunna ha båten förtöjd i skydd från vinden.

Jag åker före Forsa och kan efter några nervösa timmar anlända till den tilltänkta båtrampen och pusta ut när jag ser att sjösättningen kommer gå bra. Tur det, vi hade egentligen ingen reservplan.

Jag hinner precis sjösätta och börja organisera upp med prylarna när även Forsa anländer i kvällningen. Vi reser tältet och käkar innan vi kryper ner i sovsäckarna för några timmars sömn.

Roffe trivdes i tältet

Campingmat 2.0 med elverk och mikro

Upp tidigt dagen därpå och sedan ut på sjön. Vi startar med lite trolling. Vindstyrkan är på gränsen till vad man kan fiska i.

Fisket är trögt. Vattentempen ligger på 4 grader. Känns lite som att sjön inte vaknat till liv riktigt.

Vi får några mindre öringar och har några ytterligare några fiskar som snurrar runt djupriggarna. Är väl egentligen allt som händer under första dagen.

Vinden ökar hela tiden och vi får under resten av resan förlita oss på spinnfiske i mindre sjöar och å-utlopp när vinden trycker på som mest. När vi ser att vinden lugnar sig under korta perioder på kvällarna så fiskar vi på huvudsjön istället. Ibland blåser det så mycket att vi får hålla oss till landfiske.

Det tröga fisket håller i sig, men vi får trots allt några hyfsade öringar emellanåt. Dom kämpar ursinnigt trots kallvattnet. Detsamma kan inte sägas om dom köldstela gäddorna som hugger våra öringbeten under spinnfisket i vikarna.

Skaplig öring med helt annorlunda teckning än övriga öringar vi landar

Efter 3 dagars tältande och fiskande i storm och några få plusgrader är man hyfsat genomkall och det är ganska skönt att sätta sig i bilvärmen och ta sig hemåt.

Men grymt kul resa ändå, vi gjorde det vi kunde med förutsättningarna. Planen är en återresa lite senare på sommaren. Får se om det bli i år eller senare. Men vi ska tillbaka. Vansinnigt fint område med potential på både stor öring och gädda.

Lite jobb nu, sen mera äfventyr.

Hej

Av Nicklas forsgren - 24 maj 2023 13:15

Så var det äntligen dags för öringspremiär. Jag fick besök av Hellström och våra planer sen någon dag tillbaka var att tillbringa eftermiddagen och nattkvisten med öringjakt. Snabbt i med alla prylar i båten och sen bar det av mot sjön. Vi hittade en båtramp som låg lite skyddad mot vinden så sjösättningen blev smidig, trots de rejäla vindbyarna som vanligt nuförtiden. Fisket började lite trögt men när vi väl hittade lite betesfisk så dröjde det inte länge innan Hellström fick drilla resans första fisk.

77cm fin våröring

Området kändes hett med all betesfisk och gäddorna verkade vara inne på grundare områden för lite annan aktivitet så vi planerade att nöta på i samma område. Vattnet låg på ca 11 grader och vi fiskade från ytan ner till 8m. Ganska omgående när vi fick tillbaka grejerna i vattnet så steg ytterligare en öring för att titta till flugan och nafsa lite på den. Denna dag kördes det stenhårt med flasher och Hellströms hemmagjorda flashflugor. En timme gick innan det var dags för nästa fisk att visa intresse. Vi följer den på livescopen och såg tydligt att den gick mot Hellströms prylar innan den tvärvände och sopade i sig min fluga utan att tveka! Fisken gick direkt upp till ytan och visade upp en riktigt fet paddel innan den drog iväg i en rusning. Efter en härlig fight håvade Hellström galant in den till båten.

80cm 5.8kg i en galen kondis

Resten av kvällen blev lugn, några fiskar som steg och spanade in prylarna men ingen som ville hugga. En galen premiärturen som gav ifrån sig 2 öringar.

Nu packas och planeras det för den årliga tältresan i ödslig vildmark med större öringar...

hörs hej

Av Nicklas forsgren - 12 oktober 2022 17:00

Då jag var ledig i dagarna 2 så blev det en liten längre resa för 2st kortpass. Tidig morgon och avresa från Ånge till utkanten av Långsele för att där möta upp Hellström på hans gård. Snabb ompackning av prylarna till nästa ekipage och resan kunde fortsätta ytterligare några mil innan vi landade vid dagens sjö. Första dagen riktade vi in oss på grov abborre och denna sjö har tidigare givit ifrån sig abborrar en bit över 50cm. Båten trailades i och vi tog sikte på en välkänd grynna i sjön, vinden tilltog och mössan åkte på. På plats på grynnan så letade vi snabbt upp betesfisken som stod packade i stora bollar. Det dröjde inte länge innan första borren landades, tyvärr verkade gäddorna riktigt hungriga denna dag och de slafsade i sig våra jiggar och slet av våra tafsar i ett nafs. Abborren stod väldigt bottennära, Hellström lyckades bäst med Nedriggade jiggar som fiskades riktigt långsamt släpandes efter botten.

fina abborrar men ingen riktig tank denna gång

För mig blev det mest småborrar och riktigt många gäddor tyvärr, vi packade ihop efter ca 4 timmar och laddade upp inför dag 2.

DAG 2

Harrfiske på schemat. Tidig morgon och lång resa innan vi kom fram till dagens tänkta plats. Hellström hade tidigare fiskat grov harr på detta ställe så förväntningarna var höga. Harren är en fisk som gäckat mig länge med kilosgränsen, har några runt 47-48cm men harren hemmavid är ganska slank så vågen har stannat på 0.97 som mest. Detta vatten har ett djup ner till 5-6m med stora stenbumlingar på botten och är väldigt strömsatt dessutom. Vi fiskade med superlätta prylar denna dag, UL-spö med tunn spunnen lina och 0.17mm tafs som avslutades med små mormyskor.

Framme på plats och första driften påbörjades, ca 10 sekunder senare glufsade dagens första harr i sig min mormyska. Det var en fin harr på 48cm i första kastet. Det fortsatte i samma takt med fisk i var och vartannat kast, dock var storleken lite mindre runt 40-45cm. Det var snabb ström denna dag så landade man en fisk så missade man resten av driften om man inte var snabb nog med återutsättningen. Hellström fick på en lite tyngre fisk och dagens första kluns landades.

51cm. fantastisk längd

51cm och bevisligen så stod klunsarna här i strömmen fortfarande. Vi nötte på och landade fisk efter fisk men ingen som komm upp i 50cm. Fisket mattades av desto äldre dagen blev så vi testade lite olika varianter för att komma så nära botten som möjligt. Vi driftade över stället som gett mest fisk och det sög i rejält i mitt spö. Med dessa lätta prylar så drillade jag fisken försiktigt för att inte något ska gå på tok. Tillslut så skymtade jag en enorm harr i vattnet. När den tillslut gled in i håven så såg jag att den var lika stor som den såg ut.

53cm och en vikt på 1.56kg

En helt galet härlig fisk som har varit efterlängtad. Vi landade ca 25st harrar på 4 timmar och de flesta mätte in på 40-48cm. Vilket galet harrfiske denna sena höstdag.

Det är fortfarande några pass kvar denna höst och då blir det lite jakt efter gädda och riktigt sen höstöring!

Tack o hej

Av Nicklas forsgren - 14 september 2022 21:15

Äntligen var det dags för en norgetrtipp igen. Denna gång bar det iväg söderut! Det var första gången för mig som vi inte for norrut. Denna resa siktade vi in oss lite mer på artfiske och ingen hälleflundrastress överhuvudtaget, ganska avslappnat fiske med andra ord.

Med på denna resa var jag,Långseles ondska Hellström och Anders Sjödin"Jonsson" från Göteborg. Vi strålade samman på kvällningen hemma hos mig och alla var imponerad över hur vackert det är i Ånge. Jag var mest imponerad över att Jonsson hade lyckats med bedriften att hitta 2 burkar surströmming i Göteborg som han levererar till mig, lyckan är total!

Väderprognosen var ganska dyster med ruggiga mängder regn och kraftiga vindar, precis som alla andra norgesvängar. Regnplagg och mycket ombyte packades med, en snabb handling med onyttig mat införskaffades och sedan bar det iväg med en bilresa över natten.

Efter många timmar i bilen och 2 st färjeturer så kom vi fram till destinationen, regnet öste naturligtvis ner. Trots alldeles för lite sömn så var vi alert och lastade snabbt in alla prylar i stugan och hux flux så sattvi taggade i båten på väg ut.

Fisket dessa 4 dagar var ganska simpelt, leta reda på betesfisk och sedan meta på djup mellan 10-100m djupt, ibland bryta av med lite pillemete med räka. Vädret var växlande med plötsliga skyfall och och däremellan normalt höstväder. Vindarna ställde som vanligt till det en del så vi spenderade mestadels av tiden inomskärs runt campen, det gjorde dock inte så mycket då området bitvis kokade av fisk.

Långa var det gott om och de gillade våra makrillfileer.

Torsken gillade också våra fiskbitar till agn.

Vid pillemetet visste man aldrig vad som dök upp, rödspätta, lerskädda, sandskädda mm.

Många nya PB blev det, Blågylta

Rödspättan var en bestållning av Åsa.

Vi hittade även några grundtoppar där det gick att spinnfiska bleka. det högg rejäla blekor och enstaka småtorskar.

Fantastiskt roligt med lite lättare spinngrejer.

Jonsson ville inte vara sämre

Mitt i blekafisket så drev vi över ett sandgrund och jag valde att släpa jiggen efter botten och plötsligt sög det i en fisk som betdde sig helt annorlunda motför tidigare fiskar. Jag försökte drilla försiktigt och Hellström stod redo med håven, Hellström jublade rakt ut utan att berätta vad han såg- Efter säker håvning så landade jag en fantastisk fisk.

Knaggrocka.

Artfisket blev en kamp in i det sista och en vinnaren kunde koras.

Hellström 16

Jonsson 11

Jag 11

En fantastisk resa med lite annorlunda fiske motför övriga resor jag varit på, kul med nya arter och ett mer avslappnat fiske. Nu smids nya planer inför senhösten och några turer till blir det innan vintern och isen sveper in.

hej, hej

Av Nicklas forsgren - 7 augusti 2022 21:30

Ledig helg efter semestern och fiske var planen i dagarna 3. Hellström hade kollat upp ett vatten som skulle innehålla stor sik och planen var att vertikalfiska på dessa. Vi möttes upp på fredagseftermiddagen vid stugan som vi tänkte tillbringa helgen i och båten sjösättades på en gång. Första kvällen letade vi fisk febrilt och lyckades peta upp några bonusrödingar.

BONUSFISK

Lördagen bjöd på alla väder med sol, vind, regn och kyla. Vi trollade oss fram genom ovädren och det gav resultat på lite större röding.

61cm

Fisket var besvärligt och det var svårt att hitta vilket djup siken stod på. Vi trollade oss istället hemöver på sena kvällningen och kollade av djupen på sjön inför sista dagens fiske.

Söndagen bjöd på solsken och även siken vaknade till liv. De verkade stå på mellanvattnet och oftast mellan 10-15meters djup.

Inga monster.

vi nötte på hela förmiddagen innan vi packade ihop, städade stugan och begav oss på varsitt håll hemöver. Sjön och siken kommer att få ytterligare besök i framtiden, var så säker.

Nu har vi planerat ihop en spännande höstresa och helt nya äventyr väntar, mer om detta framöver.

Hej, hej

Av Nicklas forsgren - 31 juli 2022 21:45

Sista helgen på semestern och en liten fisketripp fick det bli.

Har sedan länge planerat en fiskehelg med Tommy, nu var det äntligen dags. Båt och bil packades fulla med grejer och familj.

Startklar hemma på gården

Vi anländer på plats hemma hos Tommy och Elle några timmar senare. Planen för morgondagen diskuterades friskt samtidigt som vi intog nygrillade hamburgare och några kalla ute i den ljumma sommarkvällen.

Drömläge på denna tomt. Sjö och fjällutsikt.

När det blev vindstilla efter maten och planeringen för helgen var klar så blev det en vakfest deluxe på sjön.

Spaning efter vak

LÖRDAG

Vi klev upp på lördagmorgon och knöt i ordning alla spön och satt djupriggar på plats och sen full fart mot sjö nr1 som ligger ett gäng mil från huset. På plats vid sjön som är ett stort magasin så märkte vi att det var extremt lite vatten i sjön men rampningen gick bra trots att vi fick köra ner ca 60m efter sjöbotten för att komma till vatten.

Vi fick snabbt i alla grejer i sjön och tog sikte på en del av sjön där det är över 50m djupt med en del grynnor runt 15m. Efter ca 30 minuters körning så krokade vi dagens första fisk som Tommy fick äran att drilla, tyvärr var det en kilosgädda och absolut inte den art vi jagade. Vi fortsatte efter djupkanten och rätt som det är klev det på en liten tyngre fisk på oblyat ytspö som rusade snabbt i sidled. Jag drillade den i 1 minut innan den helt oväntat klev av. Snopet men då visste vi att planen verkade funka i alla fall.

Fisket blev ganska segt mitt på dagen och vi utforskade en annan del av sjön som är lite smalare med en strömsatt djupfåra och det gav resultat.

Inget monster men kul att drilla lite igen.

Vi snurrade på i detta område någon timme till men trots bra med betesfisk på lodet så var det ingen mer öring som var sugen att hugga. Vi bestämde oss för att avsluta dagen där vi hade kontakt med lite större fisk på förmiddagen. På väg dit så kockade Tommy middag i båten och bjöd på frystorkad kebabgryta och pasta, smaskigt värre.

Tillbaka på plats så såg vi att betesfisken började komma högre upp mot ytan och det dröjde inte länge innan Tommy fick drilla igen.

Denna gång blir det en 2kilos-

Det fortsatte att hugga på riggarna och vi fick ytterligare 4st mindre som returnerades för tillväxt.

Lite knepig sjö att fiska i men vi hittade några ställen som vi tror på inför nästa resa till denna sjö.

SÖNDAG

Denna dag var förhoppningarna höga, Tommy hade lyckats fixa fiske i en privat sjö långt uppe på fjället där vi även skulle få låna båt. Sjön har tidigare givit ifrån sig fjällrödingar på över 3 kilo och ett gäng över 2kg. Förhoppningarna minskar inte då vi möter ägaren på vägen upp och han berättar att han fått en fin röding strax över 2 kg på 3:e kastet dagen innan.

Först bilväg upp på fjället och sedan vandring i en timme.

Framme vid sjön som ligger i en fantastisk vacker dalgång med kalfjäll runt omkring så var vi ganska ivriga på att komma igång. Båten bars ned till sjön och vi kunde börja fiska.

Sagolikt vackert

Vi väljer att glida med i den lilla vind som var och kastade åt olika håll för att täcka av så mycket av sjön som möjligt. Efter 30 minuters stendött fiske så plaskade det till våldsamt 100m bakom oss, ingen av oss såg fisken men ringarna på ytan skvallrade om en bra fisk. Vi fiskade av den lilla sjön ganska snabbt och fick på det viset ett hum om vart djuphålorna verkade vara, i just en sån håla så vevade jag in skeden min och när jag lyfte upp den ovanför ytan så skriker Tommy "JÄ**AR vilken röding". Jag ställde mig upp och såg bara en enorm skugga vika ner mot djupet igen. Tommy uppskattade den till 50-60cm och smällfet. Hoppet steg och vi prövade det mesta vi hade i våra lådor innan vi bröt för middag. För att vara så effektiva som möjligt så kastade jag från land medans Tommy lagade käk. Vi skyfflade i oss maten och skyndade oss ut till djuphålan igen.

Vi testade exakt alla beten vi hade med oss men inte ett enda hugg. 2 timmar innan vi tvimgades packa ihop så hade Tommy en följare ända in till båtkanten och den hade även rygg och stjärtfena ovan ytan innan den simmade mot djupet igen, denna gång fick jag också se fisken klart och tydligt. Vilka enormt välgödda, grova fjällrödingar det simmade där, vikten gick inte ens att uppskatta. Sista timmarna gick fort och när vi packade ihop så hade vi fiskat i ca 8 timmar utan att känna  ett enda hugg. Vi fick i alla fall en skymt om vad som finns i sjön och även en fantastisk naturupplevelse. Hoppas på ett återbesök hit och kanske en och annan fisk på kroken.

Nu packas det om för 3 dagars äventyr med Hellström långt upp i skogarna, blir intensivt fiske på olika arter.

hej, hej

Av Nicklas forsgren - 5 juli 2022 18:30

Ett litet sent inlägg men semestern har varit i vägen för uppdateringar.

Jag och Ivarsson hade en eftermiddag ledig samtidigt och självklart planerades en tripp på sjön. Det var länge sedan vi fiskade röding så denna dag gick ut på att jaga efter den röda skönheten. Sjön som vi valde denna gång är en djup kallkällesjö som vi vet har levererat bra storlekar tidigare år, Ivarsson har kört denna sjö några gånger tidigare med fina resultat på öring bla 2st över 3kg samma dag. Han har dock aldrig fått en röding i sjön.

Vi fick ut grejerna i sjön och började att köra mot den planerade delen av sjön, väl på plats så låg nordvästan på så hårt att det blev svårt att fiska effektivt. Vi funderade ut en plan B där vi trodde att det var lite lä men att det ändå skulle kunna finnas fisk i området. Väl på plats så hann vi knappt börja fiska innan det högg på en av skedarna som vi fiskade med på ca 8m djup.

Jag fick äran att drilla in den första livliga rackaren.

Bra start på plan B och vinden var helt klart fiskbar så vi nötte på i området som innehöll en hel del betesfisk. Det dröjde inte länge innan Ivarsson fick drilla och åter igen var det en fin röding och Ivarssons första i denna sjö.

En bra premiärröding

Vi körde vidare och huggen avlöste varandra, vi returnerade en del fisk innan det var dags för Ivarsson att dra PB.

Ivarssons nya PB är härmed 2.2kg

En grann röding som bjöd på en härlig fight. Mot kvällningen så kom regnet och förstörde det fina fisket, vi nötte på i blötan men fisken slutade att hugga. Blöta och kalla så packade vi ihop prylarna och kunde summera ca 4 timmar fiske till en bit över 10 rödingar och dom flesta returnerades, dessutom PB till sjörövarfabbe!!!

HÖRS, HEJ

Av Nicklas forsgren - 12 juni 2022 21:00

Årets första långväga äventyr beskriver kapten Hellström på bästa sätt. Klippt och klistrat från

Svartdalsberget – -Fantastiska äfventyr och sälla fiskafängen (wordpress.com)

enklare än så blir det inte!!

HÅRDFISKE

Långledigt med en hel del fiske.

Räknar man med mörtmete med sonen så har det fiskats i 9-10 dagar i sträck.

Den längsta trippen blev en 4 dagars med Forsa. Vi tog sikte på fjälltrakterna där vi fiskade under samma tid ifjol. Tältning och öringsatsning alltså.

Efter många timmar i varsin bil så möts vi upp och hittar tillbaks till samma lägerplats i år igen. Härligt återseende.

Väderleksrapporten såg inget vidare ut. Och mycket riktigt så blev det alla möjliga sorters väder som skiftade blixtsnabbt. Men vi fiskade så hårt vi kunde mellan åskskurarna och tokblåsten. Emellanåt hade vi riktigt sommarväder och mådde gott i båten.

Tyvärr var inte öringarna lika på g som förra året. Långa döperioder med enstaka huggperioder var regeln iår. Särskilt under morgontimmarna kunde vi ibland gå i några öringar på våra ytligt fiskade beten.

Oturligt nog så tappade vi 2-3 större öringar efter lite hoppande, men inga riktiga monster.

Bäst fiskade flashflugorna, både med lockblänke framför och med actiondisk. Vi fick även några på klassiska skeddrag och rapalavobbler. Men som sagt, klent med större fisk.

Resans största på 75cm

Blixt och dunder över sjösystemet. Tryggt att göra ett strandhugg under tiden.

Roffe hakade på

Gränslös lycka hos Forsa

Dagarna går fort och vi har det hur bra som helst i våran spartanska camping, trots ett vansinnigt åskoväder som smäller så att tältet vibrerar en av nätterna.

Vi återkommer. Bara en tidsfråga i såna här vatten innan en riktigt våldsam öring kliver på. Potential finnes. Måste bara binda upp mer flashflugor.

Vi hemresan så ställer Forsa upp för laget och tar några omvägar runt området och hittar flera intressanta vatten med möjlighet att sjösätta båten till nästa resa. Myycket planer för framtiden.

Hemresan är lång, men går fint för oss båda innan vi landar i respektive hemort.